ردیابی اموال و دارایی‌ها به کمک شبکه اینترنت اشیا Sigfox

ردیابی اموال و دارایی‌ها به کمک شبکه اینترنت اشیا Sigfox

شرکت فرانسوی Sigfox که در زمینه اینترنت اشیا (IoT) فعالیت می‌کند با همکاری شرکت مسافرتی Amadeus به دنبال راهکاری برای ردیابی اموال و کاهش میزان چمدان‌های گمشده در فرودگاه‌ها هستند.

شرکت فرانسوی Sigfox که در زمینه اینترنت اشیا (IoT) فعالیت می‌کند با همکاری شرکت مسافرتی Amadeus به دنبال راهکاری برای ردیابی اموال و کاهش میزان چمدان‌های گمشده در فرودگاه‌ها هستند.

شرکت فرانسوی Sigfox که در سال 2009 تأسیس شد، اولین شرکتی بود که صرفاً به فعالیت‌های اینترنت اشیا (IoT) اختصاص‌یافته است. پروتکل‌های فرکانس رادیویی این شرکت به خوبی از کاربردهایی که به ظرفیت کمی از پهنای باند احتیاج دارند (حداکثر 12 بایت) مناسب است. در حال حاضر شبکه Sigfox در 65 کشور جهان در دسترس است، اگرچه پوشش آن در برخی مناطق مانند اروپا از سایر مناطق بیشتر است.

مناطق تحت پوشش Sigfox به لطف تلاش‌های این شرکت برای ایجاد زیرساخت‌های شبکه و همکاری این شرکت با اپراتورهای وابسته، به طور مداوم در حال گسترش است. یکی از این اپراتورها Sigfox Canada است که به فناوری Sigfox مجوز می‌دهد و برند تجاری این شرکت را به اشتراک می‌گذارد.

کنت راولولز مدیر این شرکت در کانادا، از پیشرفت‌های اخیر این فناوری ابراز خوشحالی می‌کند. راولولز با راه‌اندازی این شبکه در کانادا ادعا می‌کند که هزینه‌ها هم برای تراشه‌های Sigfox و هم برای تجهیزاتی که از آنها استفاده می‌کنند کاهش‌یافته است.

راولولز با اشاره به کنفرانس بین‌المللی Sigfox که سال گذشته در آن شرکت داشت ، می‌گوید: "حدود 125 غرفه در این نمایشگاه وجود داشت که تولیدکنندگان محصولات خود را به نمایش گذاشتند. متوسط قیمت فروش یک دستگاه از 100 تا 250 دلار برای هر دستگاه است. وقتی از غرفه‌داران سؤال می‌شد که آیا این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند یا خیر، پاسخ آنها این بود که" خیر اما در آزمایشگاه در حال تست هستند. اما امسال اوضاع نسبت به سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. با راه‌اندازی پلتفرم Sigfox Connect در سنگاپور، قیمت دستگاه‌های غرفه‌داران تقریباً 50 تا 100 دلار کاهش یافته بود و هنگامی‌که از غرفه‌داران پرسیده می‌شد اکنون چقدر این دستگاه‌ها تجاری شده‌اند، پاسخ‌ها اکثراً مثبت و امیدوارکننده بود.

Sigfox شبکه یکپارچه‌ای است که در 65 کشور جهان در حال حاضر رو به گسترش است. با توجه به ماهیت بین‌المللی اقتصاد، منطقی است كه یك زیرساخت جهانی بتواند دارایی‌ها را ردیابی كند، فارغ از اینكه آنها در كجا هستند.

با استفاده از ردیاب‌های ارزان‌قیمت، این فناوری اطلاعات در زمان واقعی در مورد محل چمدان و دارایی‌های هواپیمایی را امکان‌پذیر می‌کند. هزینه استقرار ردیاب دارایی با قابلیت Sigfox بخشی از هزینه‌ای است که از طریق GPS دریافت می‌شود.

یکی از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد انگیزه به سمت استفاده از فناوری ردیابی شود ، قطعنامه 753 انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی است که در سال 2018 به مرحله اجرا درآمد. این قطعنامه تصریح می‌کند که شرکت‌های هواپیمایی چمدان‌ها را هنگام حرکت در سراسر فرودگاه باید ردیابی کنند و به صورت ایمن به مالکان بازگردانند.

کانون مشارکت فناوری beaconing Sigfox که به Bubble معروف است، از متود شناسایی نزدیکی منطقه به شی پشتیبانی می‌کند. در اصل ، این فناوری شبیه به بلوتوث است اما با ظرفیتی دقیق‌تر برای تفسیر مسافت‌ها.

موقعیت مکانی یک چمدان یا هر دارایی دیگر با یک برچسب حاوی یک تراشه Sigfox در محدوده قابل‌شناسایی ست. قبل از ورود به آن منطقه، تراشه در اصل در حالت خواب است تا در مصرف انرژی خود صرفه‌جویی کند.

یک خدمه هواپیمایی باید برچسب ردیاب دارایی را بر روی چمدان‌های مسافران بچسباند. در اتاق کنترل فرودگاه با استفاده از فناوری ردیابی، چندین واحد Sigfox را هنگام حرکت از منطقه‌ای به منطقه دیگر ردیابی می‌کنند. این فناوری می‌تواند مصرف‌کنندگان را قادر سازد تا از طریق یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند خود موقعیت چمدان‌های خود را که آماده بارگیری برای هواپیماست، مشاهده کنند.

در همین راستا Sigfox در سال 2018 همکاری خود با خانه لوکس لوئیز ویتون جهت ادغام قابلیت پیگیری Sigfox در خط چمدان‌های Louis Vuitton Horizon خود اعلام کرد. سرویس Louis Vuitton از یک پیشنهاد جداگانه Sigfox به نام Monarch استفاده می‌کند که قادر به سازگاری با استانداردهای محلی فرکانس رادیویی است. بنابراین منطقه پوشش دهی بزرگتر خواهد بود.

خطوط هوایی نیز می‌توانند از این فناوری برای سنجش معیار عملکرد کارمندان خود در هنگام دست زدن به چمدان‌ها استفاده کنند. این مزیتی است که Amadeus به ارمغان آورده است. Sigfox داده‌ها را به Amadeus تحویل می‌دهد. Amadeus از این داده‌ها برای ارائه اطلاعات ارزشمند به فرودگاه ، شرکت حمل‌کننده یا مشتری استفاده می‌کند.

درحالی‌که Pinpoint به رابطه بین Sigfox و Amadeus اشاره دارد اما این فناوری می‌تواند برای سایر کاربردهای موجود در حمل‌ونقل هوایی و کاربردهای فراتر از آن نیز استفاده شود مثلاً ردیابی محل بلوک فلز در سازنده چرخ‌دنده فرود در ماشین‌آلات CNC.

در فرودگاه‌ها این تکنیک می‌تواند به مکان‌یابی تجهیزات پشتیبانی زمینی نیز کمک کند. Rawlings نمونه‌ای از چگونگی استفاده از فناوری Sigfox را ارائه می‌دهد.

یک شرکت نیوزیلندی معروف به بلک هاوک با استفاده از فناوری‌های متنوعی ، پلتفرمی را ساخته است که دارایی‌های هواپیمایی را ردیابی می‌کند به این صورت که هر چیزی که در زمان واقعی به آن نیرو وارد شود و حرکت کند با استفاده از این فناوری سلولی قابل‌ردیابی ست.

مطالب مرتبط

معاون شرکت Avnet به عنوان رهبر جهانی اینترنت اشیا سال 2019 انتخاب شد

Lou Lutostanski معاون بخش اینترنت اشیا شرکت Avnet به عنوان رهبر اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) سال 2019 در رویداد Industrial IoT World معرفی شد.

همکاری بریتانیا و سنگاپور در زمینه امنیت محصولات اینترنت اشیا

مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان (NCSC) و آژانس امنیت سایبری سنگاپور (CSA) توافقنامه همکاری استراتژیک با محوریت اینترنت اشیا (IoT) امضا کرده‌اند.

راه اندازی بزرگترین شبکه اینترنت اشیا در جهان توسط Sigfox کانادا

شرکت Sigfox کانادا ادعا می‌کند که وسیع ترین شبکه IoT در جهان را با قابلیت دسترسی سراسری در کشور کانادا راه‌اندازی می‌کند.

راه‌اندازی پوشش سراسری شبکه اینترنت اشیا در کشور دانمارک

کشور دانمارک با مشارکت شرکت مخابراتی Teracom و شرکت Loriot متخصص در راه‌اندازی شبکه LoRaWAN، پوشش سراسری IoT را دریافت خواهد کرد.