سند راهبردی حمل‌ونقل هوشمند تنظیم می‌شود

سند راهبردی حمل‌ونقل هوشمند تنظیم می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل پیشرفته در حاشیه نشست هم‌اندیشی راهکار‌های توسعه حمل‌ونقل هوشمند گفت: به دنبال این هستیم که سند راهبردی حمل‌ونقل هوشمند در کشور را برای یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف تنظیم کنیم.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حاشیه نشست هم‌اندیشی راهکار‌های توسعه حمل‌ونقل هوشمند که با حضور دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری، پلیس و شرکت‌های فناور حوزه حمل‌ونقل هوشمند صبح امروز در محل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه هوشمندسازی در بسیاری از کشور‌های دنیا اجرایی شده است، به دنبال این هستیم تا در کشور نیز یک تغییراتی در حوزه هوشمندسازی داشته باشیم.

منطقی افزود: هوشمندسازی به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول نهاد‌هایی که بالادستی هستند و برای بهبود انجام کار‌ها به سمت هوشمندسازی می‌روند به طور مثال وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتواند نقش حاکمیتی خود را به درستی ایفا کند به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند.

وی در خصوص بخش دوم هوشمندسازی تصریح کرد: هوشمندسازی برای رفاه حال بیشتر مسافران است و به عنوان مثال امروز برای تهیه بلیط هواپیما دیگر لازم نیست اصلاً به دفاتر هواپیمایی مراجعه شود بلکه مردم از هر طریقی می‌توانند آن را تهیه نمایند و این در واقع یکی از جنبه‌های هوشمندسازی به حساب می‌آید.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل پیشرفته با بیان اینکه ما با سایر دستگاه‌ها به دنبال یک هدف واحد هستیم، گفت: آنچه در حال حاضر در خصوص هوشمندسازی اهمیت دارد و بخش‌های مختلف کشور بر روی آن کار می‌کنند این است که هوشمندسازی بتواند همه بخش‌ها را یکپارچه و واحد کند و وظیفه معاونت علمی این است که بتواند همه این بخش‌ها را تحت یک زیست‌بوم تعریف کرده و هر کدام را در جایگاه خود قرار دهد.

منطقی افزود: این یکپارچه‌سازی دو حسن دارد اول اینکه همه بخش‌ها می‌توانند خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند و از طرف دیگر کشور و بخش حاکمیتی با خدماتی که در این حوزه دریافت می‌کنند می‌توانند با ایفای نقش بارزتری در راستای بهبود زیرساخت‌ها فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌ها از سال‌ها قبل وارد این حوزه شده‌اند آیا فکر نمی‌کنید کمی دیر به فکر این موضوع افتاده‌اید، گفت: خیر؛ ما مدت زمان زیادی است که به این حوزه وارد شده‌ایم و شاهد هستیم در جلسه امروز بسیاری از شرکت‌های استارتاپی که در زمینه هوشمندسازی فعالیت می‌کنند، حضور دارند، از طرف دیگر بخش‌هایی همچون شهرداری و وزارت خانه‌های مختلف نیز به این بخش ورود پیدا کرده‌اند و تقریباً نزدیک به یک دهه است که در بحث هوشمندسازی حمل‌ونقل آغاز شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل پیشرفته افزود: آنچه امروز اهمیت ویژه‌ای دارد همگام‌سازی و بهینه‌سازی این بخش‌ها با یکدیگر است و لازم است یک سندی در این حوزه تنظیم شود، زیرا بسیاری از کشور‌ها یک سند چشم‌انداز در بخش حمل‌ونقل هوشمند دارند بنابراین خروجی این جلسات در دو بخش خواهد بود اول اینکه راهبرد ما در این زمینه چه خواهد بود و اینکه هوشمندسازی چیست و دوم اینکه همه اعضایی که در این بخش فعالیت می‌کنند برای بهتر ایفا کردن نقش خود چه کاری باید انجام دهند.

منطقی تصریح کرد: قطعاً به دنبال این هستیم که با برگزاری چنین جلساتی این بخش‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به صورت یکپارچه و در قالب یک سند راهبردی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل هوشمند فعالیت می‌کنند، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که همه شرکت‌هایی که در حوزه IT و الکترونیک فعالیت می‌کنند می‌توانند در زیرمجموعه حمل‌ونقل هوشمند قرار بگیرند و اگر ما بتوانیم اهداف و برنامه‌ها را به خوبی تعریف کنیم این شرکت‌ها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل پیشرفته با بیان اینکه شرکت‌های استارتاپی از لحاظ تجهیزات با مشکل مواجه نیستند گفت: متأسفانه در حوزه خدمات دچار مشکل هستیم و باید یک سری شرکت‌های جدید ایجاد شوند تا بتوانند بخش حمل‌ونقل هوشمند را توسعه دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه سالی به هدف پیش‌بینی شده، دست می‌یابید، تصریح کرد: اگر بخواهیم کار خوبی ارائه دهیم حداقل دو سال زمان نیاز داریم و امیدواریم پس از دو سال حداقل ۷۰ درصد از برنامه‌هایمان را به سرانجام رسانده و سند جامع را بین دستگاه‌های حاکمیتی برقرار کنیم.

منطقی ادامه داد: البته از همین حالا نیز کارمان را شروع کرده‌ایم، اما در نظر داریم پس از سال دوم با یک برنامه جامع در این حوزه و همزمان با تنظیم برنامه‌های راهبردی، چند برنامه کلان برای نهاد‌های حاکمیتی و رفاه حال مردم ایجاد کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل پیشرفته با بیان اینکه بزرگترین نقش معاونت علمی یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: معاونت علمی یک پل میان بخش خصوصی و بخش‌های دولتی است تا بتواند این بخش یک خدمات یکپارچه با سطح بالا به مردم ارائه کند.

مطالب مرتبط

طرح ایران هوشمند برای حمایت از استارتاپ‌ها افتتاح می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر ضرورت آشنایی اقتصاددانان نسل چهار با مفاهیم اقتصاد دیجیتال، گفت: نسل بعد اقتصاد دنیا، اقتصاد دیجیتال است و باید برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال هدف‌گذاری صورت گیرد.

سند خدمات حوزه فضایی در ایجاد شهر هوشمند تدوین می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سند خدمات حوزه فضایی در ایجاد شهر هوشمند تدوین می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین سند شهر هوشمند بوشهر و تهران خبر داد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین اجرای شهر هوشمند بوشهر خبر داد و بیان کرد: شهر هوشمند بوشهر بر اساس سند دانش‌بنیان تدوین‌شده که نقش مهم و تأثیرگذاری در توسعه و پیشرفت همه‌جانبه دارد.

تفاهم‌نامه چهارجانبه شهر هوشمند سنندج منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری در پیاده‌سازی پروژه‌های مرتبط با شهر هوشمند سنندج با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار کردستان و جمعی از مسئولان اجرایی در پارک علم و فناوری کردستان به امضا رسید.