سیاست‌های حمایتی در حوزه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند اعلام شد

سیاست‌های حمایتی در حوزه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند اعلام شد

سیاست‎های حمایتی ستاد توسعه فناوري اطلاعات، ‌ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، در حوزه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند و در راستاي حمايت از استارتاپ‌ها و شركت‌های دانش‌بنيان اعلام شد.

سیاست‎های حمایتی ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ‌ارتباطات و فضاي مجازی معاونت علمی، در حوزه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند و در راستای حمايت از استارتاپ‌ها و شركت‌های دانش‌بنيان اعلام شد. با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و اولویت‌بندی ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) و شهر هوشمند و بر اساس دریافت نظرات فعالان این حوزه به‌ویژه فروم اینترنت اشیاء ایران، سیاست‌های حمایتی این ستاد تهيه و اعلام شد.

در این راستا از کاهش هزینه‌های توسعه MVP ایجادشده توسط استارتاپ‌های مورد تأیید کارگروه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند فعال در شتاب‌دهنده‌های طرف قرارداد با ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی، حمايت‌های لازم صورت خواهد گرفت و همچنين مشاوره‌های رایگان در حوزه‌های فنی، تجاری، حقوقی و رگلاتوری به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید ارائه خواهد شد.

حمايت‌های ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید، جهت بهره‌برداری از خدمات به سازمان‌های طرف همکاری با ستاد معرفي خواهند شد و تسهیلات خدمت نظام‌وظیفه تخصصی به دانش‌آموختگان برتر فناوری فعال در استارتاپ‌های مورد تأیید ارائه می‌شود ضمن آنكه از دوره‌های آموزشی برگزارشده توسط شتاب‌دهنده‌های طرف قرارداد در استان‌ها نيز حمايت می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید جهت اخذ تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی و کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنين استارتاپ‌های مورد تأیید جهت اخذ تسهیلات شرکت‌های خلاق معرفی خواهند شد. شایان‌ذکر است، توانمندی‌های صادراتی استارتاپ‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنیان به کریدورهای صادراتی تحت حمایت معاونت علمی و فناوری معرفي مي‌شوند ضمن آنكه از حضور استارتاپ‍ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید در نمایشگاه‌های داخلی و منطقه‌ای معتبر، حمايت خواهد شد.

همچنين پلتفرم IoT و مرکز داده و استفاده از خدمات رایانش ابری برای استارتاپ‌ها در مرحله شتابدهی و پساشتابدهی و شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید در اختيار قرار خواهد گرفت و هماهنگی برای مشارکت استارتاپ‌های مورد تأیید کارگروه IoT و شهر هوشمند با استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال مورد حمایت در دیگر کارگروه‌های ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی صورت خواهد گرفت و با همكاري ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ‌ارتباطات و فضای مجازی، استارتاپ‌های مورد تأیید در شتاب‌دهنده‌های طرف قرارداد به صندوق‌های VC طرف همکاری معرفی خواهند شد.

استارتاپ ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌های تخصصی فعال در حوزه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند نیز می‌توانند با ارسال درخواست خود به همراه مستندات مرتبط به کارگروه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی (از طریق ایمیل ictc@isti.ir) از تسهیلات مذكور بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط

پلیس ایران هوشمند می‌شود

سردار سعید منتظرالمهدی مشاور فرمانده ناجا با اشاره به روند هوشمندسازی نیروی انتظامی، اظهار داشت که بنا بر تأکید فرمانده نیروی انتظامی فرایند هوشمندسازی پلیس که از سال‌های قبل کلید خورده است، با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

وای‌فای رایگان برای شهروندان تهران

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از آغاز نصب کیوسک‌های هوشمند در پایتخت به عنوان یکی از پروژه‌های برنامه «تهران هوشمند» خبر داد.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارائی گفت: بهره گیری از فناوری اطلاعات بخصوص در شبکه های تعاملی جهانی (اینترنت) با رویکرد استفاده از گردش داده ها تحت عنوان ارزهای مجازی در دستور کار این وزارتخانه است.

تاکید وزیر ارتباطات بر توسعه شهر هوشمند

وزیر ارتباطات در صحبت های اخیر خود یکی از مهمترین فضاهای توسعه کسب و کار نوین را حوزه شهر هوشمند و پروژه های تعریف شده برای آن دانست و نقش مدیران شهری را در توسعه اقتصاد بازار مهم اعلام کرد.

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در سخنرانی اخیر خود با تاکید بر این که بی توجهی به هوشمندسازی شهرها آینده زندگی شهرنشینی را به مخاطره می اندازد، گفت: امروز بازیگران اصلی این حوزه باید تلاش خود را مضاعف کنند تا بتوانند تصمیم گیران و سیاست گذاران را بیش از پیش با خود همراه کنند.

دبیرخانه کمیته «اینترنت اشیا و فناوریهای مرتبط» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود.

اولین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، رویدادی که در راستای هوشمندسازی شهرها به ویژه پایتخت برگزار شد و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و محمدعلی نجفی شهردار تهران و دراین مراسم به سخنرانی پرداختند.

توسعه ارز دیجیتال

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تا 5 سال آینده 50 درصد معاملات دنیا با ارز دیجیتال انجام می‌شود،‌ گفت: ارز دیجیتال بستری برای انتقال وجه به شمار می‌رود، از این رو این زمینه در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است.