شهرهای هوشمند ‍‍‍پیشرو در انگلستان

شهرهای هوشمند ‍‍‍پیشرو در انگلستان

شرکت های هوآوی وNavigant Consulting، دومین فهرست شهرهای هوشمند انگلستان با عنوان "ارزیابی استراتژی و اجرای شهرهای هوشمند پیشرو در انگلستان" را ارائه کرده اند.

در این گزارش ویژگی های ارزیابی شده ی 20 شهر در بریتانیا از جهت تلاششان برای بهره برداری از تکنولوژی در راستای رسیدگی به چالش های شهری و به دست آوردن فرصت های توسعه، مطرح شده است.

 

بریستول و لندن هوشمندترین شهرهای انگلستان هستند

به طرز شگفت آوری، بریستول به عنوان شهر هوشمند پیشتاز در انگلستان معرفی شده است. این دو شهر( بریستول و لندن) بیش از 18 شهر دیگر که در این گزارش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند، به دنبال توسعه و پیشروی هستند. آن ها راهکارهای هوشمند را سریع تر و بهتر از دیگر شهرها به کار می گیرند. 12 شهر دیگر که نزدیکترین "مدعیان" در این گزارش شناخته شده اند منچستر، بیرمنگام، لیدز، میلتون کینز، گلاسکو، ناتینگهام، پیتربرو، کمبریج، آکسفورد، ابردین، ادینبورگ و نیوکاسل هستند.


عوامل موفقیت شهرهای پیشتاز

این گزارش، عوامل تعیین کننده در موفقیت شهرهای نام برده شده را روشن می کند. علاوه بر سرعت و راهکارهای هوشمند به کارگرفته شده، فاکتورهای متعدد دیگری در این موفقیت تعیین کننده هستند:

  • حاکمیت قوی استراتژی ها و پروژه ها ( به عنوان مثال ، انتصاب CIO/CDO یا ایجاد مرکزی به عنوان مرکز عملیات، حمایت از شهردار)
  • حرکت قاطعانه به سمت تکنولوژی جدید و متصل به ارائه خدمات دولتی یا بهبود محیط شهری (پروژه های آزمایشی و ادغام پروژه های موفق در عملیات روزمره)
  • تعامل نزدیک بخش خصوصی و دولتی با دانشگاهها و دخالت جامعه (شهروندان) در پروژه ها
  • پیروی از یک رویکرد جامع و تقویت روابط پروژه ها/ راهکارها با اهداف اجتماعی و اقتصادی گسترده تر

 

چالش های موجود در توسعه ی شهرهای هوشمند

اما این گزارش چالش هایی را که شهر ها برای هوشمندتر شدن با آن مواجه هستند نیز مشخص کرده است. برخی از این چالش ها عبارتند از:

  • محدودیت های بودجه ( باید منابع مالی جدیدی برای اجرای پروژه ها و و اعمال راهکارها، ایجاد شود.)
  • مدیریت ریسک مؤثر ( ابتدا پروژه های آزمایشی و سپس اجرای کامل در مقیاس واقعی)
  • تغییر فرهنگی ( به دور از تاثیر تفکر فردی و کار در مقامات دولتی، فرهنگ نوآوری، پذیرش راهکارهای جدید و استفاده از تکنولوژی)
  •  نیاز به بهینه سازی زیرساخت های دیجیتالی ( به طور مثال، اتصال در سطح شهری ، آماده سازی برای 5G، سیستم های اطلاعاتی ، چگونگی کار با ماشین آلات و رانندگی خودکار)

به طور خلاصه، با مقایسه گزارش ارائه شده در سال 2017 نسبت به سال 2016، می توان اظهار داشت که شهرهای انگلستان تلاش های خود را در راستای بهینه سازی خدمات دولتی و افزایش سطح کیفیت زندگی و رفاه شهروندان و تقویت بعد اقتصادی، افزایش می دهند.