فناوری 5G زیرساخت تحول در صنعت حمل و نقل

فناوری 5G زیرساخت تحول در صنعت حمل و نقل

این روزها هیاهوی زیادی حول و حوش فناوری 5G وجود دارد ولی بیشتر این صحبتها پیرامون سرعت خیلی زیاد اینترنت برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز شده است. اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که طیف وسیعی از دستگاه‌ها و برنامه‌های مجهز به اینترنت می‌توانند از اتصال سریع 5G بهره‌مند شوند.

این روزها هیاهوی زیادی حول و حوش فناوری 5G وجود دارد ولی بیشتر این صحبتها پیرامون سرعت خیلی زیاد اینترنت برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز شده است. اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که طیف وسیعی از دستگاه‌ها و برنامه‌های مجهز به اینترنت می‌توانند از اتصال سریع 5G بهره‌مند شوند. این تکنولوژی چیزی فراتر از تنها قابلیتی همچون سریعتر کردن مرور صفحات وب و دانلود خواهد بود و به کلی نحوه‌ی عملکرد جوامع را دگرگون خواهد کرد. 

5G در مهر و موم‌های آینده بسیار مهم خواهد شد. سازمان ملل تخمین می‌زند که 21 درصد از جمعیت جهان تا سال 2050 در شهرها زندگی خواهند کرد. این مسئله می‌تواند منجر به انبوهی از مشکلات شهری شود، به ویژه از نظر ترافیک و محیط‌زیست. ولی 5G پتانسیل این را دارد که اثرات سوء ناشی از افزایش میزان حمل و نقل را به حداقل برساند. حتماً می‌پرسید چگونه؟ 

5G چیست؟ 

5G نسل پنجم فناوری تلفن همراه است. جهشی عظیم از نسل قبلی 4G از نظر سرعت و کاربرد. به گفته متخصصان شرکت HP، با این فناوری ما شاهد افزایش 10 تا 100 برابری سرعت انتقال اطلاعات و کاهش تأخیر زمانی شبکه‌ها در زمان انتقال داده‌ها (latency) به میزان میلی‌ثانیه خواهیم بود. انتظار می‌رود این سرعت بی‌سابقه صنایع مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی ، دورکاری در مشاغل ، بازی و آموزش آنلاین را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به اینکه این تکنولوژی می‌تواند تقریباً به هر چیزی در اطراف ما - با استفاده از یک شبکه پرسرعت و کاملاً پاسخگو (responsive) - متصل شود، 5G به ما این امکان را می‌دهد تا از تمام پتانسیل فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی ، واقعیت مجازی ، اینترنت اشیا و البته حمل و نقل هوشمند استفاده کنیم. 

چگونه 5G حمل و نقل هوشمند را متأثر خواهد کرد؟ 

کاهش زمان رفت و آمد 

یکی از مهمترین تغییراتی که 5G می‌تواند ایجاد کند رفت و آمد سریعتر روزانه شما به محل کارتان است. این روزها در اخبار فناوری شاهد این هستیم که اکثر دستگاه‌های حمل و نقل شهری فعلی که از تکنیک‌های زمانبندی و تکنولوژی‌های منسوخ شده برای روان‌سازی ترافیک شهرها استفاده می‌کنند، با استفاده ناکارآمد از چراغ‌های راهنمایی باعث کندی و حتی توقف جریان حرکتی وسایل نقلیه در شهرهایشان شده‌اند. این معضل منجر به کاهش سرعت وسایل حمل و نقل و در نتیجه افزایش مدت زمان رفت و آمدهای شهری می‌گردد. ناگفته نماند سوخت هدر رفته ناشی از توقف بیهوده رانندگان پشت چراغ‌های راهنمایی نیز هزینه‌های زیادی را به جوامع تحمیل می‌کند. 

فناوری 5G می‌تواند همه اینها را تغییر دهد و به چراغ‌های راهنمایی امکان می‌دهد داده‌های مربوط به الگوهای ترافیکی را از طریق دوربین‌ها ، حسگرها و پهبادهای توزیع شده در سراسر شهر را به صورت لحظه‌ای دریافت کند. در نتیجه ، چراغ‌های راهنمایی با آنالیز داده‌های واقعی ترافیکی، خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند و باعث حفظ جریان روان ترافیک و حذف توقف‌های غیرضروری پشت چراغ قرمز خواهند شد. در واقع آزمایشی هم در این رابطه در دانشگاه Carnegie Mellon University انجام شده است و آنها دریافتند که این نوع فناوری می‌تواند باعث کاهش 40 درصدی توقف‌های ترافیکی و 21 درصدی انتشار آلاینده‌ها و افزایش 26 درصدی سرعت رفت و آمدهای شهری گردد. همین فناوری را می‌توان در حمل و نقل عمومی نیز به کار برد. مثلاً در طرح شهر هوشمند لندن با ردیابی چگونگی حرکت مردم در سطح شهر،از این داده‌ها برای برنامه‌ریزی مسیرهای اتوبوس‌ها استفاده می‌گردد. همچنین با کمک این داده‌ها شهروندان می‌توانند از آخرین وضعیت کیفیت آب و هوای محل زندگی و مکانی که همین الان حضور دارند به صورت لحظه‌ای آگاه شوند.

خودروهای بدون راننده

مفهموم اتومبیل‌های خودران مدت‌هاست که در فیلم‌ها و تلویزیون وجود دارد ، اما به نظر می‌رسد فناوری 5G مسئول تحقق آن خواهد بود. و از آنجا که سیستم‌های اتومبیل‌های خودران به قابلیت‌های باورنکردنی همچون سرعت بسیار بالای پردازش داده‌ها و رفلکس‌هایی شبیه انسان نیاز دارد ، در نتیجه این خودروها به شبکه‌ای بسیار سریعتر از فناوری موجود 4G نیاز دارند که البته 5G می‌تواند آن را برآورده کند. ضمناً سنسورهای بکار رفته در خودروهای بدون راننده حجم عظیمی از داده‌ها را تولید می‌کنند که البته با فناوری 5G امکان مدیریت، پردازش و تحلیل آنها وجود خواهد داشت.

علاوه بر این ، شرکتهای بزرگ در حال توسعه تراشه‌هایی هستند که می‌توانند وسایل نقلیه را به مراکز مستقل داده‌ای تبدیل کند ، که به این خودروها امکان تصمیم‌گیری‌های پیچیده و لحظه‌ای را می‌دهد. و هنگامی که سرانجام 5G وارد بازار شود، امکانات شگفت انگیزی جهت اتصال خودرو-به-خودرو (vehicle-to-vehicle (V2V و خودرو-به-اشیاء vehicle-to-everything (V2X) فراهم خواهد شد.

افزایش ایمنی در ترافیک

در حالی که قابلیت انتقال سریع اطلاعات در تکنولوژی 5G، برای مواردی مانند ارائه خدمات آب و هوایی جاده‌ای ، سرویسهای نگهداری و تعمیرات جاده‌ها و کنترل وسایل نقلیه خودران مفید به نظر می‌رسد ، بر اساس آخرین پژوهشهای مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند کاربرد این فناوری در صنعت ترافیک و حمل و نقل، آمار تصادفات را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. رانندگان بدون انجام دادن هیچ فعالیتی قادر خواهند بود داده‌های مختلفی را جمع‌آوری کرده و این داده‌ها به صورت اتوماتیک برای کاربران دیگر نیز ارسال می‌شود. 

همه افرادی که در جاده‌ها هستند می‌توانند به اطلاعات مهمی از جمله هشدار در مورد شرایط یخبندان و برفی ، چاله‌ها یا سقوط درختان در مسیرها دسترسی داشته باشند. سپس این داده‌ها می‌تواند به رانندگان کمک کند تا مسیر دیگری را انتخاب کنند یا با احتیاط بیشتر رانندگی کنند. علاوه بر این ، به دلیل پهنای باند بالای 5G ، سرعت بسیار زیاد ، تأخیر کم و قابلیت اتصال صدها دستگاه به هم، وسایل نقلیه قادر به ارسال و دریافت داده از سایر وسایل نقلیه و دوربین‌های نصب شده در خیابانها خواهند بود و این خودروهای به هم متصل از قرمز شدن چراغ راهنمایی و یا توقف خودروهای جلویی خود در زمان مناسب آگاه خواهند شد. 

 

مطالب مرتبط

مدیریت هوشمند خطوط ریلی چیست

سیستم هوشمند مدیریت خطوط ریلی از سنسورهای مجهز به اینترنت اشیا (IoT) برای نظارت بر عملکرد قطارها، بهبود فرایندهای نگهداری - تعمیرات و حداقل کردن تأخیرها و خرابی‌ها، استفاده می‌کند.

برنامه‌ریزی ژاپن برای تحقق حمل‌ونقل هوایی شهری

خطوط هوایی ژاپن و ولوکوپتر توافق‌نامه همکاری برای توسعه نسل بعدی صنعت حمل‌ونقل هوایی مسافر و کالا را امضا کرده‌اند.

تاکسی‌های خودران در آستانه ورود به خیابان‌های پکن

آپولو گو سرویس روبوتاکسی (robotaxi) محصولی از غول فناوری چینی بایدو به دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در شهرهای دیگر در پکن راه‌اندازی شده است.

شرکت‌های ST Engineering و Nokia در زمینه توسعه شبکه 5G و اینترنت اشیا همکاری می‌کند

شرکت سنگاپوری ST Engineering توافقنامه همکاری با نوکیا به امضا می‌رساند تا فعالیت خود را در حوزه فناوری‌های کلیدی نظیر شبکه 5G و IoT گسترش دهد.