نگرانی کارشناسان امنیت سایبری از امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا

نگرانی کارشناسان امنیت سایبری از امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا

میکو هیپونن مدیر ارشد تحقیقات غول امنیت سایبری شرکت F-Secure هشدار داده است که دستگاه‌های IoT می‌توانند "آزبست آینده" باشند.

میکو هیپونن مدیر ارشد تحقیقات غول امنیت سایبری شرکت F-Secure هشدار داده است که دستگاه‌های IoT می‌توانند "آزبست آینده" باشند.

ماهیت ناامن تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) برای بسیاری از افراد بخصوص پس از حملات سایبری نظیر بات‌نت Mirai تعجب‌آور نیست و ممکن است عامل مرگ‌ومیر در آینده باشد. بااین‌حال، هیپونن هشدار می‌دهد که وضعیت امنیت این دستگاه‌ها بدتر شده است.

ریشه نگرانی هیپونن گسترش سریع دستگاه‌های ناامن IoT است.

آزبست برای اولین بار به عنوان یک ماده اولیه با خواص معجزه آسا شناخته شد. از این رو در دهه 1960 و دهه 70 برای ساخت‌وسازهای زیادی مورد استفاده قرار گرفت اما بعداً به علت ایجاد سرطان استفاده از آن متوقف شد.

کارشناسان بر این باورند که تعداد دستگاه‌های IoT قرار است به طور گسترده از حدود هفت میلیارد عدد تا امروز به حدود 40 میلیارد عدد در سال 2025 برسند درست مانند آزبست. هیپونن می‌گوید این نگرانی وجود دارد که در صورت استفاده گسترده از دستگاه‌های IoT به تدریج اثرات مخربی را به وجود آورد.

او در ادامه افزود: "حدس می‌زنم پدیده‌ای به عنوان آزبست فناوری (IT asbestos) اتفاق افتد. ما در حال حاضر در مراحل اولیه این انقلاب هستیم اما در نهایت باید دانست هر چیزی که از برق بصورت آنلاین استفاده کند مضر خواهد بود. بنابراین این اتفاق می‌افتد، خواه آن را دوست داشته باشیم یا نه. همه‌چیز به یک رایانه تبدیل می‌شود، واقعیتی که در حال حاضر برای بسیاری از شرکت‌های تجاری یک آینده و ایده عالی به نظر می‌رسد."

در این بازار نوظهور تولیدکنندگان سعی می‌کنند که محصولات خود را هر طور که ممکن است نگهداری کنند و بحث امنیت معمولاً خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

رمزهای عبور پیش‌فرض همچنان یک مشکل بزرگ هستند. وب‌کم‌های ارزان قیمتبه ویژه وبسایتهای دوربین‌های آنلاین و رمزهای پیش‌فرض بسیار مشکل ساز خواهند بود.

از آنجا که به ظاهر ممکن است بسیاری از امور آسان شود اما مشکل فقط بدتر می‌شود. ایده هیپونن مبنی بر اینکه IoT مانند آزبست می‌شود، بدون برخی تغییرات اساسی چندان غیر واقعی هم به نظر نمی‌رسد.

مطالب مرتبط

همکاری بریتانیا و سنگاپور در زمینه امنیت محصولات اینترنت اشیا

مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان (NCSC) و آژانس امنیت سایبری سنگاپور (CSA) توافقنامه همکاری استراتژیک با محوریت اینترنت اشیا (IoT) امضا کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری 7 میلیون دلاری در ماهواره های اینترنت اشیا

شرکت استارتاپی Fleet Space Technologies مقدار 7.35 میلیون دلار (۵.۹۵ میلیون پوند) برای راه‌اندازی نسل بعدی نانو ماهواره‌ها که هدف آن ارائه ارتباطات اینترنت اشیا (IoT) به مشتریان در سراسر جهان است، جمع‌آوری کرده است.

تحقیقات جدید شرکت ارزیابی مستقل امنیتی (ISE) نشان می‌دهد که 125مورد آسیب پذیری در 13 دستگاه IoT مختلف وجود دارد.

درآمد حاصل از فروش تجهیزات اینترنت اشیا بطور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت

بر اساس آخرین گزارش شرکت Navigant پیش‌بینی می‌شود درآمد سالانه حاصل از فروش تجهیزات اینترنت اشیا تا سال 2028 به 35.6 میلیارد دلار برسد و شاخص نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) به میزان 28 درصد افزایش یابد.