چگونه اینترنت اشیا می‌تواند صنعت هواپیمایی را در بحران کووید 19 نجات دهد

چگونه اینترنت اشیا می‌تواند صنعت هواپیمایی را در بحران کووید 19 نجات دهد

Airbus شرکت اروپایی سازنده هواپیماهای مسافربری یکی از شرکتهای است که برای دور نگه داشتن مسافران از آلوده شدن به ویروس کرونا در حال تلاش و بهره‌گیری از سنسورهای اینترنت اشیا IoT است.

Airbus شرکت اروپایی سازنده هواپیماهای مسافربری یکی از شرکتهای است که برای دور نگه داشتن مسافران از آلوده شدن به ویروس کرونا در حال تلاش و بهره‌گیری از سنسورهای اینترنت اشیا IoT است.

یک شرکت زیست فناوری سنسورهایی را برای کشف مواد منفجره و سایر مواد شیمیایی موجود در هواپیماها و در فرودگاه ها ایجاد کرده است و با Airbus همکاری می‌کند تا سنسوری را ایجاد کند که بتواند مسافرانی را که مبتلا به ویروس کرونا هستند را شناسایی کند.

بخار موجود در تنفس یا دمای بالا و تعرق در بدن نشانگر وجود عفونت COVID-19 هستند و این سنسورها از این طریق می‌توانند افراد مبتلا را شناسایی کنند. بیشتر عفونت‌ها و بیماری‌ها باعث ایجاد تغییرات جزئی در ترکیب تنفس و تعرق ما می‌شوند که در نهایت بخارهای متمایزی ایجاد می‌کنند. اگر بتوانیم این بخارات را شناسایی کنیم، می‌توانیم وجود عفونت را تشخیص دهیم.

این شرکت‌ها امیدوارند که نشانگرهای اختصاصی مربوط به ویروس کرونا و یک سنسور اینترنت اشیا IoT مجهز به گیرنده‌های بویایی با موتور ژنتیکی را طراحی و تولید کنند که بتواند آنها را تشخیص دهد. این گیرنده‌ها مولكول‌ها را در هوا نمایش داده و هنگام تماس با تركیبات مولكولی خطرناک، سیگنال ایجاد می‌كنند.

مسافران با قدم زدن در یک راهرو محصور و در جایی كه سنسورها مستقر شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر DNA سلولهایی که این گیرنده‌ها را تشکیل می‌دهند به ترکیباتی که در تنفس یا تعرق افراد آلوده ظاهر می‌شوند واکنش نشان دهند، می‌توان به سرعت و با اطمینان افراد را غربالگری کرده و مشخص کنیم که چه کسی به ویروس مبتلا است.

انواع دیگر آشکارسازهای بدون تماس در حال استفاده هستند از جمله دوربین‌های حرارتی برای تشخیص درجه حرارت بالای بدن (EST).

فرودگاه اصلی ایتالیا، سه کلاه ایمنی تصویربرداری حرارتی را با هدف شناسایی افراد مبتلا به تب استفاده می‌کند. این فرودگاه پیش از این از اسکنرهای حرارتی ثابت بهره می‌برد. طبق اعلام نشریه منطقه‌ای فیومیچینو آنلاین، مسافرانی که دمای بدن بالایی داشته باشند، برای معاینه پزشکی اعزام می شوند.

KC Wearable شركت تولید کننده كلاه ایمنی می‌گوید كه كارمندان و مسافران می‌توانند از این کلاه‌ها استفاده کنند.

شرکت FLIR Systems که دوربین‌های حرارتی را ساخته است، می‌گوید که افزایش تقاضا برای استفاده در غربالگری EST وجود دارد. اگرچه این دوربین‌های حرارتی قادر به تشخیص هر نوع بیماری پزشکی نیستند اما ابزاری مؤثر برای شناسایی دمای بالای بدن هستند.

مطالب مرتبط

Uber به دلیل شیوع ویروس کرونا 14 درصد از کارمندان خود را تعدیل کرد

ویروس کرونا تأثیرات منفی آشکاری را در مشاغل و صنایع مختلف از جمله تاکسی‌های اینترنتی داشته است. شرکت Uber اعلام کرده است که مجبور شده است در میان این بحران 3،700 کارمند را تعدیل کند که حدود 14 درصد از نیروی کار آن را تشکیل می‌دهد.

تشخیص تماس با افراد مبتلا به کورونا توسط بلوتوث

تیمی از محققان MIT روش جدیدی را برای ردیابی انتقال ویروس کرونا در بین جمعیت ایجاد کرده‌اند که از بلوتوث استفاده می‌کند و می‌تواند به طور خودکار مخاطبین مثبت COVID-19 را ردیابی کنند و به افرادی که آلوده شده‌اند بدون نقض حریم خصوصی آنها، هشدار دهند.

چگونه فناوری اینترنت اشیا به بهبود کیفیت هوا در بحران ویروس کرونا کمک می‌کند

از آنجا که اثرات ویروس کرونا هر روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند اما بهبود کیفیت هوا یکی از فواید آن بوده است. دهلی که به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان یاد می‌شود شاهد تغییر و تحول قابل توجهی در کیفیت هوا بوده است.

ربات‌های هوشمند به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند

چین به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مهار گسترش COVID-19 از ربات‌های هوشمند 5G patrol تولید شده توسط Guangzhou Gosuncn Robot Co.,Ltd، برای نظارت بر ماسک و دمای بدن افردا در اماکن عمومی استفاده می‌کند.