چین با پرتاب آخرین ماهواره توسعه سیستم رقیب GPS را تکمیل کرد

چین با پرتاب آخرین ماهواره توسعه سیستم رقیب GPS را تکمیل کرد

شب گذشته چین آخرین ماهواره‌اش را هم به فضا پرتاب کرد تا سیستم جهانی مسیریابی بومی خودش را تکمیل کرده و دیگر به تکنولوژی آمریکا یعنی GPS وابسته نباشد.

شب گذشته چین آخرین ماهواره‌اش را هم به فضا پرتاب کرد تا سیستم جهانی مسیریابی بومی خودش را تکمیل کرده و دیگر به تکنولوژی آمریکا یعنی GPS وابسته نباشد.

این شبکه که با نام Beidou نام دارد و برای بیش از دو دهه در دست توسعه بوده و بدون شک گامی بزرگ برای کشور چین در زمینه پیشرفت فضایی و تکنولوژی خواهد بود. این سیستم به عنوان رقیبی برای GPS که به صورت جهانی استفاده می‌شود، شناخته می‌شود.

کارشناسان پیش از این گفته بودند که Beidou به هنگام جنگی احتمالی با ایالات متحده آمریکا، می‌تواند به وضعیت نظامیان و ارتش این کشور کمک کرده و دسترسی به سیستم‌های مسیریابی و نظارت ماهواره‌ای را بدون مشکل و متصل نگه دارد اما برخی دیگر کارشناسان هم معتقدند این سیستم به طور کلی روی نفوذ تکنولوژیک چین در دنیا نیز اثر خواهد گذاشت.

فرایند پرتاب آخرین ماهواره برای تکمیل این سیستم شب گذشته انجام شد؛ در حالی که این دومین اقدام چین برای پرتاب آخرین ماهواره بود، چرا که دفعه قبلی به خاطر مشکلات فنی پروژه به تعویق افتاد.

برنامه‌های چینی‌ها برای راه اندازی سیستم مسیریابی اختصاصی اواخر دهه ۹۰ میلادی شکل گرفت، و اولین فاز آن در سال ۲۰۰۰ راه اندازی شد که امکان خدمات رسانی در کشور چین را فعال کرد. دومین مرحله از این سیستم هم تا سال ۲۰۱۲ تکمیل شده بود که کل محدوده آسیا-اقیانوسیه را پوشش می‌داد.

سومین فاز از این پروژه هم حالا تکمیل شده و شامل ۳۰ ماهواره در سرتاسر جهان می‌شود؛ به این معنا که از این لحظه به بعد شبکه Beidou تمام سطح کره زمین را پوشش می‌دهد و کاربران می‌توانند علاوه بر سیستم GPS، از فناوری چینی‌ها هم برای مسیریابی ماهواره‌ای استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیجیتالی شدن فرایندها و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها

اتوماسیون و دیجیتالی شدن از موضوعات مهمی در شرکت‌های فناوری هستند. در همین راستا شرکت maxon در فروشگاه آنلاین خود یک امکان شخصی‌سازی محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می توانند یک درایو با ویژگی‌های خاص خود را برای رایانه سفارش دهند. هنگامی که شخصی یک درایو را بصورت آنلاین که متشکل از موتور، دنده دستی و رمزگذار پیکربندی می‌کند، قیمت آن را در زمان واقعی می‌بیند و به محض تکمیل پیکربندی، مشتری به داده‌های ساخت دوبعدی و سه‌بعدی دسترسی پیدا می‌کند.

نقص امنیتی در گهواره هوشمند Snoo

گهواره هوشمند SNOO با هدف کمک به نوزادان و مراقبان از آنها طراحی شده است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که همانند بسیاری از تجهیزات هوشمند موجود در بازار دارای نقاط ضعفی است که ممکن است توسط هکرها مورد استفاده قرار گیرد.

نقص امنیتی در بلوتوث کم مصرف تهدید جدی برای تجهیزات پزشکی

بلوتوث در همه چیز از بلندگوها گرفته تا ضربان‌ساز ایمپلنت کاشته شده استفاده می‌شود به همین علت آسیب‌پذیری‌های مربوط به بلوتوث کم‌مصرف می‌تواند بر روی این تجهیزات تأثیر بگذارد.

ساخت ابررایانه ایرانی برای ارائه خدمات اینترنت اشیا

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از توافق میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت "ابررایانه سیمرغ" خبر داد.