آیا تا سال 2023 شاهد حضور تاکسی های هوایی در شهرها خواهیم بود

آیا تا سال 2023 شاهد حضور تاکسی های هوایی در شهرها خواهیم بود؟

اگر تا حالا فکر میکردید گشت و گذار سگ های رباتیک در پارک های سنگاپور واقعا هیجان انگیز است، صبر کنید تا ببینید رزرو یک تاکسی هوایی در شهر چگونه هوش از سرتان خواهد برد.

ظاهرا سنگاپور تا سال 2023 می تواند میزبان اولین سرویس تاکسی هوایی برقی در جهان باشد.

  • یک استارتاپ آلمانی فعال در صنعت تاکسی های هوایی قصد دارد تا سه سال آینده سرویس خود را در سنگاپور راه اندازی کند.
  • عدم وجود قوانین دست و پاگیر و محیط ایده آل شهری، سنگاپور را به یک پلتفرم عالی برای بکارگیری تاکسی های هوایی تبدیل کرده است.
  • بازار تاکسی های هوایی، شرکتهای تاکسی های اینترنتی و حتی تولیدکنندگان سنتی خودرو را نیز علاقه مند کرده است.

اگر تا حالا فکر میکردید گشت و گذار سگ های رباتیک در پارک های سنگاپور واقعا هیجان انگیز است، صبر کنید تا ببینید رزرو یک تاکسی هواییدر شهر چگونه هوش از سرتان خواهد برد.

به گفته شرکت آلمانی Volocopter GmbH ، سنگاپور تا سال 2023 و پس از انجام آزمایش های پرواز ، ارزیابی و صدور گواهینامه توسط مقامات محلی میتواند میزبان اولین سرویس تاکسی هوایی برقی در جهان باشد.

طبق اعلام بلومبرگ در حال حاضر قیمت بلیط برای یک سفر پانزده دقیقه‌ای با یک تاکسی هوایی تک نفره با قابلیت برخاستن عمودی، 364 دلار میباشد و همین حالا نیز در حال فروش میباشد.

چرا تاکسی هوایی؟

به گفته موسسه CB Insights ، سرمایه گذاران خطرپذیر از سال 2016 سالانه 140 میلیون دلار در صنعت اتومبیل های پرنده سرمایه گذاری کرده اند و از سویی دیگر نیز خودروسازان برجسته ، شرکت های فن آوری و هواپیمایی در سراسر جهان علاقه زیادی به این بازار نشان داده اند.

رونق اخیر در صنعت تاکسی های هوایی را می توان به برخی پیشرفت ها در فن آوری و مدل های تجاری مرتبط دانست.

اول اینکه ، پیشرفتهای سخت افزاری و نرم افزاری امکان تولید این تاکسی ها را مقدور کرده است. از نظر سخت افزاری ، بهبود کارایی باتری ها به معنای پشتیبانی بهتر از وسایل نقلیه در حال پرواز میباشد  و در نتیجه امکان برنامه ریزی مسیرهای طولانی تر نیز وجود خواهد داشت. در مورد نرم افزار ، سیستم های ارتباطی ماهواره ای نسبت به یک دهه پیش بسیار پیشرفته تر شده اند و این تکنولوژی راه های جدیدی را برای توسعه فناوری موقعیت یابی وسایل نقلیه هوایی باز خواهد کرد.

ضمنا ، در حال حاضر نرم افزار های پیشرفته اشتراکی حمل و نقل (تاکسی های اینترنتی)که توسط شرکت هایی مانند Uber و Lyft استفاده می شود  مدیریت ناوگان (Fleet Management) را نیز امکان پذیر می کند.

بازیگران اصلی این صنعت چه کسانی هستند؟

جدای از ولوکوپتر، بازار، خودروسازان سنتی مانند تویوتا را نیز به خود جلب کرده است- تویوتا نزدیک به 400 میلیون دلار در شرکت هوافضا Joby سرمایه گذاری کرده است تا یک هواپیمای کاملاً برقی با قابلیت پرواز و فرود عمودی (eVTOL) تولید کند و قصد دارد آن را برای استفاده تجاری وارد بازار کند.

در همین حال ، در نمایشگاه CES 2020 ، شرکت کره ای هیوندای به شرکت Uber پیوست تا بخشی از یک برنامه جهانی به نام "شبکه اشتراکی تاکسی های هوایی " باشد که وسایل نقلیه پرنده نسل بعدی را تولید خواهد کرد. شرکت اوبر به عنوان یکی از شش شریک صنعت تاکسی های هوایی در تلاش است تا خدمات UberAir را وارد بازار کند که به کاربران امکان می دهد تاکسی های هوایی را رزرو کنند و در ابتدا در چند شهر بزرگ ایالات متحده راه اندازی خواهد شد. این محصول SA-1 نام دارد و قادر به پرواز در ارتفاع 300 تا 600 متر بالاتر از سطح زمین، با سرعت 290 کیلومتر در ساعت میباشد و میتواند مسافتی حدود 100 کیلومتر را طی کند.

ژاپن برای رسیدن به هدف خود از تجاری سازی اتومبیل های پرنده تا سال 2030 ، بوئینگ و ایرباس را برای توسعه سفرهای آینده به خدمت گرفته است. بوئینگ همچنین همکاری خود را با پورشه جهت ایجاد نوآوری در صنعت تاکسی هوایی و گسترش ترافیک شهری آغاز کرده است ، و این در حالی است که هر دو شرکت قصد دارند از مهارت های خود برای پیشبرد توسعه وسایل نقلیه هوایی شهری استفاده کنند.

چرا سنگاپور؟

همانطور که میدانید بکارگیری فناوری های نوینی همچون تاکسی هوایی در هر جایی محدودیت های زیادی دارد. اما سنگاپور به دلیل مقررات نظارتی آسانی که دارد ، در خط مقدم این صنعت میباشد. با این اوصاف ، ولوکوپتر هنوز به تأییدیه های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری سنگاپور و آژانس ایمنی هواپیمایی اتحادیه اروپا نیاز دارد.

همچنین وسایل نقلیه هوایی کوچکتر نسبت به هلی کوپترها و هواپیماهای سبک امکان فرود به مراتب آسانتری در فضاهای شهری خواهند داشت. فلوریان رویتر ، مدیر عامل ولوکوپتر ، میگوید: "سنگاپور به دلیل نقش پیشگامانه خود در سازگاری و زندگی با فن آوری های نو مشهور است."

ولوکوپتر قصد دارد یک تیم اولیه متشکل از 50 خلبان ، مهندس و متخصص عملیات برای پشتیبانی پروازها در سنگاپور تشکیل دهد. تاکسی های پرنده یک خلبان و یک مسافر را حمل می کنند اما در صورت تصویب گواهینامه پرواز خودکار ، می توانند همزمان دو مسافر را نیز حمل کنند.

قبلا طی مطلبی به همکاری های خطوط هوایی ژاپن و ولوکوپتر برای توسعه نسل بعدی صنعت حمل‌ونقل هوایی مسافر و کالا اشاره کرده بودیم ولی به نظر میرسد سنگاپور زودتر از ژاپن به این فناوری دست یابد.