nobka-apple-stuff-768x512.jpg

آیا پروژه تایتان اپل شکست می‌خورد؟

پروژه تایتان (پروژه ساخت اتومبیل شرکت اپل) در این سال ها بالا و پایین های زیادی داشته است، ولی منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند اپل اولین خودروی حمل مسافر خود را تا سال 2024 به بازار روانه خواهند کرد.

پروژه تایتان (پروژه ساخت اتومبیل شرکت اپل) در این سال ها بالا و پایین های زیادی داشته است، ولی منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند اپل اولین خودروی حمل مسافر خود را تا سال 2024 به بازار روانه خواهند کرد. 

 • پروژه تایتان از سال 2014 که طراحی خودرو خود را شروع کرد است، روند بی ثباتی را در پیشبرد این پروژه داشته است.

• اکنون، اپل قصد دارد تا سال 2024 یک وسیله نقلیه مسافری برقی با "فناوری پیشرفته باتری" و تکنولوژی اتومبیل های خودران تولید کند.

شش سال پیش، اپل پروژه تایتان را آغاز کرد و برنامه‌های بلند پروازانه‌ای داشت که صنعت اتومبیل را زیر و رو کند. همانطور که در صنعت گوشی های موبایل این کار را کرده بود. همانطور که مدیر ارشد عملیاتی شرکت اپل، جف ویلیامز در سال 2015 گفت ، "خودرو هدف غایی صنعت حمل و نقل می‌باشد، اینطور نیست؟"با این حال ، دو سال پس از آغاز به کار پروژه، اپل ایده داشتن وسیله نقلیه الکتریکی خود را رها کرد و در عوض تمرکز خود را گذاشت بر ایجاد فناوری یک وسیله نقلیه خودران که به راننده انسانی نیاز ندارد.

پروژه تایتان (نام رمز پروژه خودرو سازی اپل از پنج سال پیش) دوباره خبرساز شده است به گونه ای که خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شاید این غول فناوری هنوز آماده نیست که این صنعت را رها کند. این سرویس خبری ادعا می کند که هم اکنون اپل سال 2024 را برای تولید یک خودرو حمل مسافری که مجهز به فناوری پیشرفته باتری خاص خود می‌باشد، هدف گذاری کرده است.رویترز همچنین ادعا می کند که این فناوری جهشی عظیم هم سطح با محصول آیفون به همراه خواهد داشت، تکنولوژی  که به طور بنیادی باعث کاهش هزینه های تولید باتری و افزایش میزان مسافت طی شده خودرو می‌گردد. این گزارش همچنین ادعا می کند که اپل در واقع به‌دنبال ساخت یک وسیله نقلیه شخصی با تمرکز بر مصرف کننده می‌باشد، نه یک روبو تاکسی یا سرویس های تاکسی اینترنتی. 
پروژه تایتان، بی باک و مصمم 
این پروژه کار خود را از سال 2014 با اهداف بلندپروازانه ای برای تعریف مجدد صنعت خودورسازی، شروع کرده است، همانگونه که آیفون بازار ابزارهای مصرفی شخصی را متحول کرد. پروژه تایتان استعدادهای برتر صنعت خودرو و فناوری های نوین را جلب کرد ، پیشکسوتان معتمد اپل را حفظ کرد، آزمایش مینی ون هایی با پوشش حسگر را آغاز کرد، روابط خود را با تامین کنندگان توسعه داد و حتی خبرهایی از ساخت این خودرو تحت نظر یک شرکت سوری یا کاغذی (Shell Company) هم شنیده میشد.  حتی گفته می شد که یک فیات Multipla 600 می تواند الهام بخش طراحی برای این خودرو باشد که قرار بود این خودرو تا سال 2019 به بازار عرضه می شود. طولی نکشید که اوضاع بهم ریخت. همانند بسیاری از استارت آپ های "صنعت حمل ونقل" ، به نظر می‌رسید پروژه تایتان نیز یک ایده در جستجوی مدل کسب و کار، می‌باشد. در میان عوامل دیگر، گزارش‌های خبری در آن زمان نشان می‌داد که رهبران اپل نمی توانند تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند با تولید خودروی حمل مسافر رقیب تسلا باشند (اگر نخواهیم اشاره‌ای به جنرال موتورز، تویوتا و بقیه کنیم) یا اینکه قصد دارند یک سرویس تاکسی خودران، مانند گوگل را توسعه دهند. در یک گزارش حتی گفته شد تیم پروژه تایتان به جای چرخ‌های معمولی استفاده از چرخ های کروی شکل شبیه یک توپ را بررسی کرده است. تا سال 2017 ، روند پیشرفت پروژه تایتان به طرز چشمگیری افت کرد و بیش از 200 نفر در دو سال بعد، از کار اخراج شدند. امروزه به راحتی می توان حدس زد که مانند هر مجموعه صنعتی ، اپل نیز تولید باتری هایی با عمر طولانی تر و ارزان‌تر را دنبال می‌کند ، فناوری که می تواند در سال‌های آینده تغییر دهنده این بازی باشد. 
یکی از افراد مطلع به رویترز گفت: "در ارتباط با تولید باتری ماشین ، اپل قصد دارد از یک طراحی منحصر به فرد" تک سلولی "استفاده کند که با حجیم کردن سلول های تشکیل دهنده باتری و از بین بردن ماژول هایی که مواد سازنده باتری را نگه می‌دارند ، فضای داخل مجموعه باتری را بیشتر می کند". این طراحی اپل به این معنی است که فضای بیشتری برای ذخیره انرژی داخل باتری در دسترس خواهد بود و بالقوه مسافت طی شده ی بیشتری را برای ماشین فراهم می‌کند. به گفته همین شخص، اپل در حال بررسی باتری به نام LFP با ترکیب شیمیایی فسفات- آهن- لیتیوم میباشد که اساساً احتمال گرم شدن آن کمتر است و در نتیجه از سایر باتری های لیتیوم- یونی ایمن‌تر می‌باشد. این باتری محصولی از آینده می‌باشد! همانند اولین باری که آیفون به بازار آمد. 
اگرچه هنوز مشخص نیست که چه کسی می تواند یک ماشین با مارک اپل را وارد بازار کند، منابع گفته‌اند که آنها انتظار دارند اپل احتمالا به یک شریک تولید کننده برای ساخت خودروهای خود اعتماد خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، اخیراً گفته می‌شود که اپل در حال تغییراتی در تیم رهبری پروژه مخفی اتومبیل خودران خود می‌باشد. اکنون مهندسان تیم به John Giannandrea ، رئیس بخش هوش مصنوعی این شرکت گزارش خواهند داد ، وی همچنین مدیر بخش سیری (دستیار صوتی دیجیتال مبتنی بر صدای شرکت اپل) میباشد. 

 

مطالب مرتبط

آیا تا سال 2023 شاهد حضور تاکسی های هوایی در شهرها خواهیم بود

اگر تا حالا فکر میکردید گشت و گذار سگ های رباتیک در پارک های سنگاپور واقعا هیجان انگیز است، صبر کنید تا ببینید رزرو یک تاکسی هوایی در شهر چگونه هوش از سرتان خواهد برد.

تاکسی‌های خودران در آستانه ورود به خیابان‌های پکن

آپولو گو سرویس روبوتاکسی (robotaxi) محصولی از غول فناوری چینی بایدو به دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در شهرهای دیگر در پکن راه‌اندازی شده است.

همکاری ویمو و ولوو برای ساخت ربات تاکسی برقی

شرکت‌های Waymo و Volvo Cars برنامه مشترک خود را برای ارائه تاکسی برقی هوشمند اعلام کردند. در این برنامه مشترک قرار است وسایل نقلیه برقی شرکت ولوو با اپلیکیشن شرکت ویمو ادغام شوند.

کاهش میزان تصادفات جاده‌ای با استفاده از وسایل نقلیه خودران

تحقیقات انجام شده توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) نشان می‌دهد که اتومبیل‌های خودران می‌توانند میزان تصادفات جاده‌های را به یک‌سوم کاهش دهند.