بلوغ فناوری AR با توسعه زیرساخت های واقعیت افزوده ابری (AR Cloud)

بلوغ فناوری AR با توسعه زیرساخت‌های واقعیت افزوده ابری (AR Cloud)

به زودی شما قادر خواهید بود که گوشی هوشمند خود را در مقابل پنجره یک رستوران قرار دهید و زمان و میزهای مناسب رزرو در دسترس شما ظاهر قرار خواهد گرفت.

به زودی شما قادر خواهید بود که گوشی هوشمند خود را در مقابل پنجره یک رستوران قرار دهید و زمان و میزهای مناسب رزرو در دسترس شما ظاهر قرار خواهد گرفت. اگر شما یک عینک فعال در شبکه 5G داشته باشید، می‌توانید تبلیغات هفتگی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های محلی خود را از طریق لنزهای عینک خود قبل از اینکه پا در مغازه بگذارید، ببینید. این واقعیت افزوده (AR) در مقیاس جهانیست که وعده داده شده است.

اما با وجود رونق کیت‌های نرم‌افزاری قبیل ARKit اپل، ARCore گوگل، Sumerian آمازون و توسعه مداوم اکوسیستم واقعیت ترکیبی مایکروسافت، جذب مخاطبان AR بسیار کند بوده است. یکی از دلایل جذب کند مخاطبان این است که زیرساخت فعلی به اندازه کافی قوی نیست تا از پذیرش عمومی AR حمایت کند. Pokemon یک بازی واقعیت افزوده که کار خود را در تابستان سال ۲۰۱۶ شروع کرد، محدودیت‌های زیرساخت ابری فعلی برای AR را نشان داد.

هنگامی‌که افراد به جستجو در بازی Pokemon می‌پرداختند، جمعیت عظیمی به یک مکان منتقل می‌شدند که پهنای باند شبکه را تضعیف می‌کرد و موجب کاهش سرعت و خستگی می‌شد.

به همین دلیل است که John Hanke مدیرعامل شرکت Niantic و سرمایه‌گذار این بازی، به دنبال سرمایه‌گذاری در AR Cloud و ساخت یک نقشه مجازی سه‌بعدی است که در دنیای واقعی قرار دارد و اطلاعات و تجربیات به مکان‌های فیزیکی خاص مرتبط است.
این بدان معناست که کاربران می‌توانند در لحظه، در اینترنت به جستجو بپردازند. این کمی شبیه به گوگل است که دنیا را فقط با نگاه کردن به آن می‌توان جستجو کرد.

بااین‌حال، یک مدل AR به زیرساخت مناسب برای پشتیبانی از آن نیاز دارد و در حال حاضر، اینکه زیرساخت چگونه ساخته خواهد شد یک سؤال بی‌پاسخ است. برخی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که مدل AR یک تغییر بزرگ‌تر در تکنولوژی نسبت به معرفی گوشی‌های هوشمند دارد.

برای راه‌اندازی تکنولوژی AR-enabled و AR Cloud ، ما باید دوباره به فکر تجدیدنظر در زیرساخت‌ها باشیم. بعضی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که AR Cloud یک تغییر بزرگ نسبت به معرفی گوشی‌های هوشمند را به همراه خواهد داشت.
رایانش ابری برای AR Cloud آماده نیست

در طول سال‌ها، اینترنت بیشتر از متون به تصاویر و ویدئوها منتقل شده است. تمام آن تکه‌های رسانه‌ در هر جای این کره خاکی می‌توانند ایجاد شوند و به اشتراک گذاشته شوند.

به همین دلیل است که زیرساخت ابری از طریق ترکیبی از راهکارهای ذخیره‌سازی ابری مانند AWS و شبکه‌های توزیع شده محتوا (CDNs) از مراکز داده ساخته شده است که به سرعت و با قابلیت اطمینان بیشتری محتوا را از یک مکان به نقاط دیگری در دور دنیا توزیع کنند. اما این مسئله برای کاربردهای AR مکانی حساس به تأخیر مهم نیست.

برنامه‌های AR نیز به مکان‌یابی دقیق تکیه دارند، اما راهکارهای فعلی مانند GPS به اندازه کافی دقیق نیستند تا اطمینان حاصل شود که منوی رستوران به جای پنجره رستوران، ۱۰ فوت پایین‌تر از جاده نشان داده شود. AR Cloud یک مدل "نقشه از دنیای واقعی" را ایجاد می‌کند، به این معنی که می‌تواند تجسم دقیق نقشه‌برداری را فراهم کند.

ازآنجاکه این دنیای سه‌بعدی مجازی که توسط AR Cloud از دنیای واقعی که در آن محتوا به صورت فیزیکی وجود دارد ایجاد شده است، باید در زمان واقعی قابل‌دسترسی باشد یعنی حتی تأخیر چند میلی‌ثانیه می‌تواند بر ارائه خدمات تأثیر منفی بگذارد. این مسئله توسط 5G که یک شبکه با پهنای باند بالا و زمان تأخیر پایین است که قدرت رایانش لبه (Edge) را افزایش می‌دهد. بنابراین، بدون تغییر زیرساخت اینترنت نمی‌توان به ویژگی‌های جالب این تکنولوژی دست یافت.

رهبران تکنولوژی‌های آینده چه کسانی هستند؟

گوگل، فیسبوک و مایکروسافت، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در زیرساخت ابری متمرکز فعلی انجام داده‌اند، که ساختار با تکنولوژی‌های جدید هستند.

اما شرکت‌های کوچک و نوپا شروع به سرمایه گزاری و ساخت مراکز داده کوچک و رایانش لبه هستند و آوردن محتوای کاربران محلی به جای سرعت بخشیدن به آن هستند.

مطالب مرتبط

رونمایی از یک تکنولوژی جدید در واقعیت افزوده

شرکت Jaunt از محصول جدید واقعیت افزوده خود برای تصویربرداری 360 درجه از اشیا و انسان‌ها پرده‌برداری کرد.

HoloLens تجربیات سه‌بعدی را به جراحان ارائه خواهد داد

جراحان یکی از بیمارستان‌های بریتانیایی می‌خواهند از HoloLens برای ارائه تصاویر سه‌بعدی مهم در حین جراحی استفاده کنند.

Nobka AR porsche
پورشه برای تعمیر خودروها از عینک‌های واقعیت افزوده استفاده می‌کند

پورشه برای نخستین بار از فناوری واقعیت افزوده در نمایندگی‌های تعمیر اتومبیل خود در آمریکا استفاده خواهد کرد. این شرکت آلمانی با استفاده از عینک‌های هوشمند ODG R-7، تعامل زنده تکنیسن‌ها و تیم پشتیبانی را امکان‌پذیر می‌کند.

تصمیمات اخیر کمپانی گوگل در حوزه‌ی مسیریابی ، بر مبنای استفاده از تکنولوژی AR پیش می‌رود. هدف از به کارگیری این تکنولوژی ساده سازی مسیریابی برای افراد و افزودن ویژگی‌های اجتماعی به این برنامه است.