تشخیص تماس با افراد مبتلا به کورونا توسط بلوتوث

تشخیص تماس با افراد مبتلا به کرونا توسط بلوتوث

تیمی از محققان MIT روش جدیدی را برای ردیابی انتقال ویروس کرونا در بین جمعیت ایجاد کرده‌اند که از بلوتوث استفاده می‌کند و می‌تواند به طور خودکار مخاطبین مثبت COVID-19 را ردیابی کنند و به افرادی که آلوده شده‌اند بدون نقض حریم خصوصی آنها، هشدار دهند.

تیمی از محققان MIT روش جدیدی را برای ردیابی انتقال ویروس کرونا در بین جمعیت ایجاد کرده‌اند که از بلوتوث استفاده می‌کند و می‌تواند به طور خودکار مخاطبین مثبت COVID-19 را ردیابی کنند و به افرادی که آلوده شده‌اند بدون نقض حریم خصوصی آنها، هشدار دهند.

به این سیستم PACT یا Private Tract Contact Tracing گفته می‌شود. این کار با ارسال رشته‌های اعداد تصادفی از طریق بلوتوث تلفن هوشمند کاربر به سایر دستگاه‌های اطراف و ایجاد لیست رمزگذاری شده تلفن‌های هوشمند که یک کاربر خاص در 14 روز گذشته نزدیک به آن بوده است انجام می‌شود.

اگر کاربری مبتلا به ویروس کرونا باشد می‌تواند آمار خود را در پایگاه داده بارگذاری کند تا کاربران دیگر بتوانند بررسی کنند که آیا آنها ممکن است در معرض ویروس قرار بگیرند یا خیر.

محققان می‌گوید این سیستم از روشهای پیشرفته‌ای برای محافظت از حریم خصوصی استفاده می‌كند تا از حریم شخصی مبتلایان COVID-19 و افرادی كه بررسی می‌كنند در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند یا خیر، حفاظت شود. آنها به طور ویژه تأکید كردند كه PACT از GPS، ارتباط بی‌سیم یا اطلاعات شناسه تلفن همراه استفاده نمی‌كند.

پروفسور ران ریورت در اینباره می‌گوید: "برای این سیستم، ما از تکنیک‌های رمزنگاری برای تولید اعداد تصادفی و چرخشی استفاده می‌کنیم که ناشناس نیستند بلکه نام مستعار هستند و مرتباً شناسه خود را تغییر می‌دهند و نمی‌توان آن را ردیابی کرد."

ایده PACT این است که اطمینان حاصل کنیم که سیستم به طور خاص هیچ فردی را ردیابی نمی‌کند. در عوض به معنای این است که یک پاسخ بله یا خیر برای کسانی که از آنها سؤال می‌کنند که آیا ممکن است در نزدیکی شخصی با COVID بوده باشند، ارسال می‌شود. سازندگان گوشی‌های هوشمند، اپل، گوگل و مایکروسافت برای این سیستم تلاش‌های فراوانی کرده‌اند.

ریوست در ادامه افزود: "هدف ساخت نمونه اولیه این است که به این توسعه دهندگان ثابت کنیم که این کار امکان پذیر است."

این تیم امیدوار است که در صورت استفاده گسترده از PACT، رویکرد بسیار انتخابی‌تری در قرنطینه ایجاد کند و به جوامع این امکان را بدهد که سریعتر به حالت عادی برگردند. ردیابی شیوع بیماری‌هایی نظیر کرونا با سرعت و دقت بیشتر می‌تواند به مقامات بهداشت عمومی اجازه دهد در صورت مشاهده الگوی شیوع مجدد، آزمایش را به گروه‌های خاصی از افراد پیشنهاد دهند.

مطالب مرتبط

ربات‌های هوشمند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

ربات‌ها و هوش مصنوعی در سراسر جهان برای نبرد با کرونا ویروس مستقر شده‌اند. از علم رباتیک برای مراقبتهای بهداشتی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود که برخی از این ربات‌ها از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی استفاده می‌کنند.

شیوع ویروس کرونا از طریق ماهواره‌ها قابل پیش‌بینی است

با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و یادگیری ماشین می‌توان شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد.

وسایل نقلیه خودران راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

کلینیک Mayo استفاده آزمایشی از وسایل نقلیه خودران برای انتقال آزمایشات بیماران کرونا را آغاز کرده است.

ربات‌های هوشمند به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند

چین به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مهار گسترش COVID-19 از ربات‌های هوشمند 5G patrol تولید شده توسط Guangzhou Gosuncn Robot Co.,Ltd، برای نظارت بر ماسک و دمای بدن افردا در اماکن عمومی استفاده می‌کند.