جدیدترین آمار، واقعیت‌ها و پیش‌بینی‌ها از فناوری اینترنت اشیا IoT (به روز رسانی نوامبر 2020)

جدیدترین آمار، واقعیت‌ها و پیش‌بینی‌ها از فناوری اینترنت اشیا IoT (به روز رسانی نوامبر 2020)

در هر ثانیه 127 دستگاه جدید به اینترنت متصل می‌شوند. این آمار واقعاً حیرت‌انگیز است. اما آیا میدانستید آمار مرتبط با اینترنت اشیاء چه شگفتانه‌های دیگری هم برای ما در آستین دارد؟ در این مطلب به چند مورد از جدیدترین آمار و ارقام، حقایق و پیش‌بینی‌های مربوط به اینترنت اشیا خواهیم پرداخت.

استندآپ کمدین معروف، خانم تیگ نوتارو (Tig Notaro) در یکی از برنامه‌های خود که از طریق یوتیوب منتشر می‌شود سعی می‌کند حدس بزند مهمان برنامه‌اش چه کسی هست و اتفاقاً برای این کار از دستیار صوتی الکسا (Alexa) کمک می‌گیرد که به نظر خیلی هم جذاب است. چیزی که اینجا ممکن است به ذهنمان خطور کند این است که آیا آینده این‌گونه خواهد بود؟ آیا انسان و ماشین در تمام جنبه‌های زندگی با هم ارتباط خواهند داشت؟ حتی کمدی؟

در هر ثانیه 127 دستگاه جدید به اینترنت متصل می‌شوند. این آمار واقعاً حیرت‌انگیز است. اما آیا میدانستید آمار مرتبط با اینترنت اشیاء چه شگفتانه‌های دیگری هم برای ما در آستین دارد؟ در این مطلب به چند مورد از جدیدترین آمار و ارقام، حقایق و پیش‌بینی‌های مربوط به اینترنت اشیا خواهیم پرداخت.

حقایق حیرت‌انگیز اینترنت اشیاء:

  • درآمد بازار اینترنت اشیاء 212 میلیارد دلار در سراسر جهان می‌باشد.
  • 20.4 میلیارد دستگاه اینترنت اشیاء تا پایان سال 2020 آنلاین خواهند بود.
  • پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 این تعداد به 75 میلیارد دستگاه برسد.
  • انتظار می‌رود آمریکای شمالی تا سال 2035 صاحب 29 % ناوگان اتومبیل‌های خودران جهان باشد.
  • 54٪ از شرکتها صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان را عامل اصلی روی آوردن به پروژه‌های اینترنت اشیاء می‌دانند.

اجازه بدهید کمی بیشتر به الکسا بپردازیم، در ابتدای سال 2019 آمازون بیش از 100 میلیون دستگاه مجهز به الکسا فروخته بود. eMarketer پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران دستیارهای هوشمند مانند الکسا و سیری فقط در ایالات متحده به 76.5 میلیون نفر خواهد رسید. تا آوریل 2019 ، آمازون بیش از 90،000 مهارت جدید را به دستگاه‌های مجهز به الکسا اضافه کرده بود. در مقایسه با ژوئن 2016 ، زمانی که مهارت‌های این دستیارهای هوشمند تنها 1000 عدد بود ، این یک جهش بزرگ و رو به جلو هست. بهبود عملکرد دستیارهای صوتی بدون شک باعث افزایش محبوبیت و در نتیجه فروش بیشتر این محصول خواهد شد. واقعیت این است که دستیارهای صوتی هوشمند تنها بخش کوچکی از مزایایی می‌باشند که صنعت اینترنت اشیاء برای ما به ارمغان می‌آورد.

آمار و ارقام مرتبط با اینترنت اشیاء در سال 2020

1- امسال فروش جهانی دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء از مرز 1 تریلیون دلار فراتر خواهد رفت. (منبع IDC) 
بر اساس پیش‌بینی انجام شده توسط موسسه بین‌المللی اطلاعات (IDC) فروش تجهیزات اینترنت اشیاء در سال جاری از عدد 1 تریلیون دلار خواهد گذشت. پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز هزینه پروژه‌های اینترنت اشیا 100 میلیون دلار دیگر افزایش یابد که بیش از 55 % آن صرف نرم‌افزار و خدمات می‌شود.

2- سه صنعت بزرگ به تنهایی نیمی از فروش دستگاه‌های اینترنت اشیاء را صاحب خواهند بود. ( منبع BCG) 
در سال 2020 ، سه صنعت بزرگی که در زیر مشاهده می‌کنید به تنهایی خریدار نیمی از تجهیزات اینترنت اشیاء می‌باشند:

  • صنایع دارای فرایندهای تولید گسسته یا Discrete Manufacturing : که محصولاتی را شامل می‌شوند که به‌راحتی قابل لمس، دیدن و شمارش هستند. این صنایع در تولید محصولات خود از مونتاژ قطعات و سیستم‌های مجزا مانند پیچ و مهره ، براکت ، سیم و... استفاده می‌کنند. صنایعی همچون: اتومبیل ، مبلمان ، اسباب‌بازی ، تلفن‌های هوشمند و هواپیما از این دسته هستند.
  • لوجستیک و حمل و نقل کالا
  • انرژی (شرکتهای تأمین کننده آب، گاز، برق، خدمات فاضلاب، سد سازی و ...)

3- هوشمندسازی ساختمان‌ها امسال 42 درصد رشد خواهد کرد. (منبع IoT Now)

کاربرد دستگاه‌های اینترنت اشیاء در اتوماسیون ساختمانها به سرعت در حال رشد می‌باشد و انتظار می‌رود امسال با افزایشی حیرت‌انگیز معادل 42٪ در تعداد دستگاه‌ها روبرو خواهیم بود، بیشترین رشد نیز در بخش روشنایی هوشمند خواهد بود.

4- درآمد حاصله از این صنعت تا پایان سال 2020 از 212 میلیارد دلار گذر خواهد کرد. (منبع Statista) 
Statista پیش‌بینی می‌کند که در پایان سال جاری ،اندازه بازار جهانی اینترنت اشیاء در مقایسه با دو سال پیش بیش دو برابر خواهد شد (دو سال پیش این بازار حجمی معادل 100 میلیارد دلار داشته است). این منبع همچنین پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2025 این رقم به 1.6 تریلیون دلار برسد. از سوی دیگر Business Insider خوش‌بینی بیشتری نشان می‌دهد و می‌گوید حجم بازار اینترنت اشیاء تا سال 2026 به بیش از 3 تریلیون دلار رشد خواهد کرد.

5- تخمین زده می‌شود که بین 20 تا 30 میلیارد دستگاه اینترنت اشیاء تا پایان سال 2020 به اینترنت متصل خواهند شد. (منبع Gartner, Statista) 
با وجودیکه این بازه تخمینی طیف بسیار بزرگی میباشد! ولی هنوز هم ، پیش‌بینی‌ها در یک مورد اتفاق‌نظر دارند: تعداد دستگاه‌های متصل به هم، به زودی به طرز شگفت‌انگیزی زیاد خواهد شد.

6- تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیاء تا سال 2025، به عدد خیلی بزرگ 75 میلیارد دستگاه خواهد رسید. (منبع Statista) 
با وجود اینکه رقابت بسیار تنگاتنگی در بازار فناوری وجود دارد، این روزها بیشتر استارتاپ‌ها تکنولوژی محور هستند و بدیهی است که برای ادامه حیات خود به دریافت بازخورد از دنیای خارج نیاز دارند. از سویی در آینده فناوری‌هایی همچون دستیارهای صوتی هوشمند ، 5G و یادگیری ماشین تأثیر زیادی در مدیریت کارآمد خانه‌ها و مشاغل ما خواهند داشت. Statista پیش‌بینی می‌کند که تکنولوژی 5G به تنهایی تا سال 2023، 1.3 میلیارد دستگاه IoT را پشتیبانی خواهد کرد.

7- انتظار می‌رود آمریکای شمالی تا سال 2035 صاحب 29 % ناوگان اتومبیل‌های خودران جهان باشد. (منبع Statista) 
فناوری‌های مرتبط با تولید اتومبیل‌های کاملاً خودران در حال آزمایش‌های دقیق و موفقیت‌های بیشتر است و انتظار می‌رود بزودی شاهد حضور این خودروها در بازار خواهیم بود. با اینکه موسسه گارتنر (Gartner) پیش‌بینی کرده است که تا سال 2021 فقط 1% از حمل و نقل‌های جاده‌ای توسط کامیون‌های خودران انجام خواهد شد، ولی از سویی دیگر نیز میگوید که ما تا سال 2025 شاهد جهش اندازه بازار اتومبیل‌های نیمه خودران در بازار جهانی به عدد 36 میلیارد دلار خواهیم بود. و نهایتاً اتومبیل‌های کاملاً خودران تا سال 2035 به بازار خواهند آمد: 29% آمریکای شمالی، 24% چین و اروپای غربی 20%.

8- بزرگترین عامل افزایش سرمایه گذاری در صنعت اینترنت اشیاء، کاهش هزینه‌ها می‌باشد. (منبع IoT Analytics) 
داده‌های جمع‌آوری شده از 1600 پروژه اینترنت اشیاء در سراسر جهان نشان می‌دهد که برای اکثریت این سازمانها (54٪) از آنها ، کاهش هزینه‌ها اصلی‌ترین عامل روی آوردن به این فناوری بوده است.

9- رشد 53 میلیارد دلاری بازار اینترنت اشیاء در خانه‌های هوشمند تا سال 2022 (منبع Statista) 
باید انتظار داشته باشیم که سیستم‌های امنیتی خانگی ، روشنایی هوشمند ، گجت‌های کنترل شرایط محیطی و سرگرمی‌ها جزئی جدایی ناپذیر از اینترنت اشیا و زندگی ما شوند.

10- تا سال 2021 ارزش بازار مراقبت‌های بهداشتی اینترنت اشیاء به 136 میلیارد دلار خواهد رسید. (منبع Allied Market Research) 
صنعت مراقبت‌های بهداشتی کاملاً تحت تأثیر تکنولوژی اینترنت اشیاء قرار گرفته است و این حقیقتی است که با آمارو ارقام واقعی تأیید شده است. در سال 2014 ارزش این بازار 60 میلیارد دلار بوده است در حالیکه پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 ارزش این بازار به 136 میلیارد دلار . ما تأثیر شگرف اینترنت اشیاء را در همه حوزه‌های مراقبت‌های پزشکی خواهیم دید - از تشخیص بیماری، اندازه‌گیری و نظارت گرفته تا جراحی و مراقبت از بیمار. این بدان معنی است که دیگر دستگاه‌هایی مانند مچ‌بندهای بلوتوثی اندازه‌گیری فشارخون و اپلیکیشن‌های ردیابی علائم بیماری یک امر عادی خواهد بود.

11- تا پایان سال 2018، 367 پروژه شهر هوشمند معرفی شده بود. (منبع IoT Analytics) 
اکثریت این پروژه‌ها در اروپا می‌باشد.(45%). به گزارش موسسه IoT Analytics در پایان سال 2018، نوآوری‌های خلق شده در حوزه شهر هوشمند از سایر حوزه‌های اینترنت اشیاء پیشی گرفته است. در آمریکا 66% از شهرها روی فناوری‌های شهر هوشمند سرمایه گذاری کرده‌اند و 25% نیز در حال بررسی این مهم هستند.

12- 600 شهر برتر هوشمند دنیا، 60٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال 2025 خواهد داشت. (منبع Frost & Sullivan) 
علاوه بر این ، کارشناسان تخمین می‌زنند که با بکارگیری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء به عنوان نیرو محرکه اصلی، اندازه بازار شهرهای هوشمند تا سال 2025 از 2 تریلیون دلار گذر خواهد کرد.

13- در سال 2020 - 82 % از صنایع از دستگاه‌های اینترنت اشیاء استفاده کرده‌اند یا قصد استفاده از آنها را دارند. (منبع Tech Pro)

14- تا سال 2023 ، تقریباً 70٪ از تمام وسایل نقلیه جدید در سراسر جهان به اینترنت متصل خواهند شد. (منبع IDC) 
IDC در گزارش سال 2018 خود ، پیش‌بینی کرده است که حجم صنعت حمل و نقل و وسایل نقلیه متصل به اینترنت در سراسر جهان تا سال 2023 به حدود 76 میلیون دستگاه برسد ، که این میزان 70٪ از حجم کل می‌باشد. در حالیکه در آمریکا این عدد 90% خواهد بود.

15- تا سال 2025 ، داده‌های تولید شده توسط دستگاه‌های اینترنت اشیاء به عدد 79.4 زتابایت خواهد رسید. (منبع IDC) 
zettabyte چقدر بزرگ است؟ یک ZetaByte برابر است 1021 بایت ، یا اگر آنرا به صورت عددی بنویسیم ، 1،000،000،000،000،000،000،000،000 بایت است. اگر شما قصد داشته باشید بدون توقف و با سرعت یک عدد در ثانیه، این رقم را بشمارید 31,705,770,450,221.94 سال طول خواهد کشید عددی تقریباً معادل 3000 برابر سن کل کیهان. اکنون مجموع داده‌های اینترنت عددی معادل 4.4 زتابایت می‌باشد. با این حال ، انتظار می‌رود حجم این داده‌ها تا سال 2025 به عدد بسیار بزرگ 175 زتابایت برسد که از این تعداد 79.4 زتابایت مربوط به دستگاه‌های اینترنت اشیاء می‌باشد.

 

مطالب مرتبط

تکنولوژی‌های تعیین کننده سال آینده میلادی به روایت IEEE

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال 2021 بررسی کردند.

چشم‌انداز نسل چهارم صنایع (industry.4)؛ یک قرن پیشرفت در ۵ سال آینده

کارشناسان ارشد انجمن ITDM معتقد هستند اینترنت اشیاء صنعتی (Industry 4.0) طی پنج سال آینده معادل یک قرن پیشرفت بهمراه خواهد داشت.

روند رو به رشد بازار جهانی اینترنت اشیا و ظهور فناوری‌های جدید

صنعت الکترونیک در این ایام دشوار به نوآوری خود ادامه می دهد. طی ماه گذشته ما گزارش مثبتی را در ارتباط بازار جهانی اینترنت اشیا و همچنین فناوری‌های جدید معرفی شده از سوی شرکت‎‌های مایکروسافت و انویدیا دریافته‌ایم که به طور مختصر در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی به پیشرفت اینترنت اشیا کمک می‌کنند

در حالی محاسبات کوانتومی که هنوز در مرحله توسعه قرار دارد با این حال برای سرعت بخشیدن به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به میدان آمده است.