دستگاه‌های فکس و قهوه سازها راهی جدید برای نفوذ هکرها

دستگاه‌های فکس و قهوه سازها راهی جدید برای نفوذ هکرها

تمام دستگاه‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به شبکه و اینترنت متصل هستند در صورت نداشتن فایروال امنیتی قوی می‌توانند هک شوند و احیاناً مورد سوء استفاده قرار گیرند.

تمام دستگاه‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به شبکه و اینترنت متصل هستند در صورت نداشتن فایروال امنیتی قوی می‌توانند هک شوند و احیاناً مورد سوء استفاده قرار گیرند.

امروزه استفاده از نرم افزارهای ضد ویروس برای محافظت از سیستم شما به امری متداول تبدیل شده است. ممکن است در گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ یا PC خود نرم‌افزار ضدویروسی داشته باشید تا از سیستم شما در برابر ویروس‌هایی که ممکن است از طریق وبگردی وارد می‌شوند محافظت کند. اگر چندین دستگاه در خانه یا محل کار شما به یک شبکه متصل شده باشد، در صورت هک شدن یک دستگاه، هکر می‌تواند به همه آنها دسترسی پیدا کند.

محققان امنیتی اخیراً دریافته‌اند که با ارسال یک فکس مخرب به یک شبکه می‌توان کامپیوترهای موجود در آن را هک کنند. بسیاری از راه‌های به ظاهر غیرممکن دیگر که هکر بتواند به سیستم شما دسترسی پیدا کند نیز وجود دارد.

چاپگر و دوربین‌های نظارت بر کودک

امروزه چاپگرها اغلب قابلیت اتصال به اینترنت دارند تا بتوانند با دستگاه‌های دیگر در خانه یا محل کار ارتباط برقرار کنند.

این ارتباط اولین قدم برای دسترسی هکرها از راه دور به شبکه داخلی شماست. آنها فقط باید کنترل‌های امنیتی را پیدا کنند تا بتوانند نه تنها چاپگر بلکه سایر دستگاه‌های متصل به آن را هک کنند. آسیب‌پذیری‌های چاپگر به خوبی ثبت شده است که یکی از هکرها ادعا کرده است که توانسته است 150 هزار چاپگر را تاکنون هک کند. به همین ترتیب بسیاری از دوربین‌های نظارت بر کودک و دوربین‌های امنیتی اکنون به اینترنت متصل می‌شوند تا افراد بتوانند از خارج از خانه به آنها دسترسی پیدا کنند.

اسباب‌بازی‌ها و قهوه سازها

اصطلاح اینترنت اشیا بدان معنی است که نه تنها لوازم جانبی رایانه‌ای که اکنون به هم متصل شده‌اند بلکه دستگاه‌ها، وسایل و اشیائی قدیمی هم با این نوع فناوری ارتباطی دارند. این طور که به نظر می‌رسد به محض وصل شدن هر وسیله‌ای به اینترنت، امکان هک آن ایجاد می‌شود. نمونه‌های اخیر شامل ماشین، اسباب‌بازی، ترموستات، ایمپلنت‌های پزشکی و حتی دستگاه‌های قهوه ساز می‌شود.

هکری که موفق به برقراری ارتباط با یکی از این دستگاه‌ها شود می‌تواند پس از آن تعداد حملات احتمالی را افزایش دهد. آنها می‌توانند ارتباطات را مختل کنند و به داده‌های ارسالی به دستگاه دسترسی پیدا کنند.

دستگاه‌های فکس

جالب این است که حتی برخی از دستگاه‌هایی که مستقیماً به اینترنت وصل نمی‌شوند نیز هک می‌شوند. همانطور که گفته شد اخیراً گزارش شده است که با ارسال پرونده‌های تصویری می‌توان دستگاه‌های فکس را هک کرد. هنگامی‌که این تصویر برای انتقال در شبکه رایانه داخلی به دیتا تبدیل می‌شود، کد پنهان شده در این داده‌ها قادر به اجرا و استفاده خواهد بود.

این روش نفوذ هکرها را قادر می‌سازد تا نرم‌افزارهای مخرب نظیر ویروس را در شبکه‌های رایانه‌ای متصل به دستگاه تزریق کنند. این کد ممکن است فقط برای حمله به شبکه نفوذی مورد استفاده قرار نگیرد بلکه می‌تواند دستگاه‌های موجود در آن را به شبکه گسترده‌تری از دستگاه‌های هک شده متصل کند. سپس هکرها می‌توانند از این قدرت محاسباتی جمعی برای سرقت رمزهای عبور، جستجوی جزئیات کارتهای بانکی، بمباران وبسایتها با درخواست دیتا به منظور مختل کردن سرویس خود یا حمله به رایانه‌های بیشتری استفاده کنند.

راهکار پیشنهادی

یک کاربر متخصص می‌تواند از فناوری‌های امنیتی شبکه نظیر فایروال‌ها و روش‌های احراز هویت قوی استفاده کند تا خطرات احتمالی به دستگاه‌های متصل به اینترنت را کاهش دهد اما بیشتر کاربران متخصص نیستند و هر دستگاهی که به آن وصل می‌شویم فرصتی جدید برای هر کسی که سعی در ورود به سیستم‌های رایانه‌ای ما داشته باشد ایجاد می‌کند.

مطالب مرتبط

نقص امنیتی در بلوتوث کم مصرف تهدید جدی برای تجهیزات پزشکی

بلوتوث در همه چیز از بلندگوها گرفته تا ضربان‌ساز ایمپلنت کاشته شده استفاده می‌شود به همین علت آسیب‌پذیری‌های مربوط به بلوتوث کم‌مصرف می‌تواند بر روی این تجهیزات تأثیر بگذارد.

نقص امنیتی در گهواره هوشمند Snoo

گهواره هوشمند SNOO با هدف کمک به نوزادان و مراقبان از آنها طراحی شده است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که همانند بسیاری از تجهیزات هوشمند موجود در بازار دارای نقاط ضعفی است که ممکن است توسط هکرها مورد استفاده قرار گیرد.

تولیدکنندگان دوربین‌های IoT باید امنیت محصولات خود را بهبود بخشند

با توجه به گزارش‌های متعدد در مورد هک و دسترسی غیرمجاز به دوربین‌ها و زنگ هوشمند درب، استانداردهای امنیتی دوربین‌های متصل به درب‌ها یا سیستم‌های امنیتی باید افزایش پیدا کند.

نگرانی کارشناسان امنیت سایبری از امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا

میکو هیپونن مدیر ارشد تحقیقات غول امنیت سایبری شرکت F-Secure هشدار داده است که دستگاه‌های IoT می‌توانند "آزبست آینده" باشند.