راه‌اندازی پارکینگ هوشمند با استفاده از پلتفرم‌های کم کد اینترنت اشیا

راه‌اندازی پارکینگ هوشمند با استفاده از پلتفرم‌های کم کد اینترنت اشیا

با نگاه به محیطی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنید می‌توانید متوجه شوید که فناوری اینترنت اشیا (IoT) چقدر رایج شده است. ساعت هوشمند، لامپ هوشمند، سیستم تهویه هوشمند یا حتی ساختمان هوشمند که همگی به صورت آنلاین متصل هستند و خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. متأسفانه این دستگاه‌ها به طیف گسترده‌ای از ارتباطات، API ها و رابط‌های متفاوت از یکدیگر مجهز هستند که باعث شده است ادغام آنها چالش برانگیز باشد.

با نگاه به محیطی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنید می‌توانید متوجه شوید که فناوری اینترنت اشیا (IoT) چقدر رایج شده است. ساعت هوشمند، لامپ هوشمند، سیستم تهویه هوشمند یا حتی ساختمان هوشمند که همگی به صورت آنلاین متصل هستند و خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. متأسفانه این دستگاه‌ها به طیف گسترده‌ای از ارتباطات، API ها و رابط‌های متفاوت از یکدیگر مجهز هستند که باعث شده است ادغام آنها چالش برانگیز باشد.

هدف اصلی این راهکار اطمینان بخشیدن به افراد است که هنگام رسیدن به محل کار لازم نیست که به دنبال مکانی برای پارکینگ باشند آنها می‌توانند روز قبل تعداد جای پارک در دسترس را رزرو می‌کنند.

امروزه جدیدترین راهکارهای پارکینگ هوشمند در بستر اینترنت اشیا اجرا می‌شود. این راهکارها ترکیبی از نرم‌افزار، سخت‌افزار و پلتفرم مدیریت داده‌های پارکینگ است که در بستر اینترنت باهم در ارتباط هستند.

راهکار پارکینگ هوشمند شرکت نبکا

در بخش نرم‌افزاری یکی از اصلی‌ترین نیازداشتن یک اپلیکیشن کاربرپسند و بسیار ساده است تا اقدامات لازم برای رزرو یک پارکینگ را به حداقل برساند و همچنین برای مدیریت و پیکربندی پارکینگ و نیز گزارش گیری و تحلیل باید مناسب باشد.


 

در بخش سخت‌افزاری نیزاز چیپست‌های کم هزینه ESP8266 به همراه سنسورهای فاصله سنج HC-SR04 استفاده شده است. آنها فاصله از جسم را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر یک جسم از به نزدیکی سنسور رسیده باشد، اتصال با یک API خارجی برقرار می‌شود و نشان می‌دهد در پارکینگ ماشین وجود دارد. پس از جابجایی شی، اتصال دوباره برقرار می شود و اظهار می‌دارد که اکنون فضای خالی موجود است. این دستگاه شامل دو دیود قرمز و سبز است که نشان می‌داد که این مکان به ترتیب رزرو شده یا در دسترس است. این برنامه همچنین با توابع پلتفرم مایکروسافت Azure یکپارچه‌سازی شده تا بتواند ترافیک داده‌های ایجاد شده توسط دستگاه‌های IoT را کنترل کند. علاوه بر این توابع Azure (که از Cosmos DB استفاده می‌کنند) اطلاعاتی در مورد وضعیت دستگاه‌های IoT را ذخیره می‌کند.


 

رابط کاربرپسند و تحت وب برای تلفن همراه (کاربران نهایی) و استفاده از یک ابزار قدرتمند گزارش‌گیری برای مدیریت داده‌هایی که برای تعامل در برنامه مجاز است، از جمله مزیت‌های این برنامه محسوب می‌شود.

در ذیل یک سناریوی معمولی از کاربرد برنامه ارائه شده است:

  1. انتخاب فضای خالی در پارکینگ.
  2. تعداد فضای خالی در پارکینگ (در صورت موجود بودن) نمایش داده می‌شود.
  3. زمانی که به محل پارکینگ رزور شده می‌رسید، یک LED قرمز روشن است.
  4. تأیید می‌کنید که وسیله نقلیه خود را پارک کرده‌اید.
  5. از محل پارکینگ خارج می‌شوید و یک اعلان تلفن همراه دریافت می‌کنید.( LED سبز می‌شود).

بدیهی است مواردی وجود دارد که باعث می‌شود پروسه‌ی مذکور با شکست مواجه شود. از این رو برنامه با چندین سناریو که این استثنائات را کنترل می کنند گسترش یافته است. روی هم رفته این برنامه پارکینگ هنوز یک محصول نهایی نیست و در حال بهبود است.

چگونه برنامه یکپارچه می‌شود؟

هنگامی که صحبت از ادغام در پلفرم می‌شود ، تنوع اجزای بومی چیزی است که معمولاً اکثر الزامات داده شده در هنگام تهیه یک برنامه را برآورده می‌کند. این پلتفرم‌ها (Mendix و Azure) تعدادی فرصت برای استفاده و انتشار یک API برای شما ارائه می‌دهد و موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  1. سرویس برنامه
  2. رستوران
  3. ODATA
  4. خدمات وب

پلتفرمهایی نظیر Mendix IDE از ادغام موارد فوق پشتیبانی می‌کند و سرعت توسعه نرم‌افزار را بسیار بالا می‌برد اما امکان اتصال بین نقاط انتهایی مختلف و انجام این کار را هیچ وقت آسان نمی‌کند. یکپارچه‌سازی شما هنوز هم با استفاده از پلتفرم‌ها یا با استفاده از پایگاه داده SQL و ایجاد یک ویجت (JavaScript) یا افزونه (جاوا) امکان‌پذیر است. این رویکرد باعث می‌شود تا برنامه شما با تعداد تقریباً نامحدودی دیتابیس ارتباط برقرار کند.

بعضی‌ها ممکن است فکر کنند که پلتفرم‌های کم کد از نظر عملکردی محدود هستند و فقط محدوده‌ای از مشکلات را حل می‌کنند. با این حال شایان ذکر است که این نوع پلتفرم‌ها به طور مداوم در حال تحول هستند و تقریباً روزانه ویژگی‌های جدید به آنها اضافه می‌شود و ابزاری بسیار مستحکم برای توسعه سریع برنامه محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط

کاهش میزان تصادفات جاده‌ای با استفاده از وسایل نقلیه خودران

تحقیقات انجام شده توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) نشان می‌دهد که اتومبیل‌های خودران می‌توانند میزان تصادفات جاده‌های را به یک‌سوم کاهش دهند.

دیجیتالی شدن فرایندها و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها

اتوماسیون و دیجیتالی شدن از موضوعات مهمی در شرکت‌های فناوری هستند. در همین راستا شرکت maxon در فروشگاه آنلاین خود یک امکان شخصی‌سازی محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می توانند یک درایو با ویژگی‌های خاص خود را برای رایانه سفارش دهند. هنگامی که شخصی یک درایو را بصورت آنلاین که متشکل از موتور، دنده دستی و رمزگذار پیکربندی می‌کند، قیمت آن را در زمان واقعی می‌بیند و به محض تکمیل پیکربندی، مشتری به داده‌های ساخت دوبعدی و سه‌بعدی دسترسی پیدا می‌کند.

اتومبیل‌های خودران انگلستان به زودی در یک مسیر عمومی  به مسافت 200 مایل آزمایش می‌شوند

به زودی اتومبیل‌های خودران در جاده‌های عمومی به مسافت 200 مایل آزمایش می‌شوند و انگلستان برای استقرار این اتومبیل‌ها آماده می‌شود.

حمایت از ایده‌های فناورانه حمل و نقل هوشمند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از حمایت از ایده‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی در حوزه حمل و نقل هوشمند خبر داد.