سازگاری تجهیزات با شبکه NB-IoT روز به روز افزایش خواهد یافت

روند رو به رشد سازگاری تجهیزات اینترنت اشیا با بستر NB-IoT

مطمئناً سازگاری سیستم‌های NB-IoT و همتای آن LTE-M همچنان خواهد ادامه داشت و دوران نسل دوم (G2) و نسل سوم (G3) شبکه سلولی به زودی افول خواهد کرد. تکنولوژی Narrowband-IoT از سال 2016 وارد بازار شده است و به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.

مطمئناً سازگاری سیستم‌های NB-IoT و همتای آن LTE-M همچنان خواهد ادامه داشت و دوران نسل دوم (G2) و نسل سوم (G3) شبکه سلولی به زودی افول خواهد کرد. تکنولوژی Narrowband-IoT از سال 2016 وارد بازار شده است و به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.

روند روبه رشد شبکه NB-IoT به لطف حمایت دولت چین بسیار سریع بوده است. آلیشیا آسون مدیر اجرایی لیبیلیوم در این باره می‌گوید: "تنها مکانی که NB-IoT واقعاً در آن استفاده شده است، چین است. NB-IoT به عنوان محبوب‌ترین شبکه IoT تلفن همراه در چین است. Telco China Telcoom بزرگترین شبکه NB-IoT را اداره می‌کند و دارای 310،000 ایستگاه پایه است که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند.

دلایل مختلفی برای روند کند استفاده از NB-IoT در مکان‌های دیگر وجود دارد شاید چون هزینه‌های سخت‌افزار آن زیاد است.

برای اولین بار شرکت اریکسون رشد قابل‌توجهی را برای این استاندارد و تکنولوژی کم توانبا پهنای وسیع سلولی LTE-M (مخفف LTE Cat M1) در سال آینده و سال‌های بعد پیش‌بینی کرده است. این شرکت سوئدی پیش‌بینی می‌کند که NB-IoT و LTE-M بیش از نیمی از کل ارتباطات سلولی IoT را تا سال 2025 تشکیل می‌دهد.

راج کانایا مدیرعامل شرکت آیریس در این باره گفت که توجه بیشتری به بهره‌گیری از NB-IoT و LTE-M نسبت به 5G در باند وسیع دارد. او می‌گوید: "در ایالات‌متحده شبکه G2 از بین می‌رود و شبکه G3 نیز به دنبال آن به سرعت از بین خواهد رفت. مشتریان شرکت Aeris که هنوز از آن پروتکل‌های قدیمی استفاده می‌کنند علاقه دارند که به LTE-M و NB-IoT روی آورند. کانایا امی‌گوید: "آنچه که نیاز داریم هزینه‌های سخت‌افزاری بسیار کم و مصرف داده کمتر است و اینجاست که فناوری‌های جدید WAN کم‌توان نظیر شبکه‌های NB-IoT و LTE-M می‌درخشند."

اولین سالهای استفاده از شبکه‌های NB-IoT و LTE-M بسیار چالش برانگیز بود. هارالد رمرت مدیر مهندسی شرکت Digi در این باره گفت: "همه تلاش می‌کردند تا این فناوری را از بین ببرند و رقابت بین استانداردهای مبتنی بر شبکه سلولی و فناوری‌های غیر سلولی LPWAN بود."

اسکات راینوویچ بنیانگذار و تحلیلگر اصلی Futuriom.com از پتانسیل LTE-M و IoT برای کاربردهای صنعتی IoT ابراز خوش‌بینی می‌کند. LTE-M و NB-IoT از بسیاری از نیازهای مختلف صنعتی پشتیبانی خواهد کرد.

Remmert می‌گوید در سال 2019 ،شبکه ‌های NB-IoT و LTE-M از منظر فناوری بالغ شدند. تولیدکنندگان چیست‌های کوچکتر و کم‌هزینه‌تری تولید کردند که مصرف انرژی کمتری دارند. ما هم‌اکنون مشتریانی را مشاهده می‌کنیم که راغب به اجرای این فناوری هستند.برای مثال شرکت Digi یک مشتری اسکوتر دارد که برای ردیابی وسایل نقلیه خود از مودم‌های تلفن همراه استفاده می‌کند."

ساید زائم حسین مدیر ارشد فناوری آئریس نیز می‌گوید: "تعداد دستگاه‌های شبکه 2G-GPRS، 3G-HSPA و 2G-CDMA زیاد است اما در بازارهای ایالات‌متحده LTE ، LTE-M و NB-IoT جایگزین GPRS و CDMA شده‌اند. تا اواسط دهه آینده ماژول‌های LTE-M و NB-IoT با واحدهای کوچک پردازشی برای استقرار اینترنت اشیا (IoT) در حجم بالا طراحی و ساخته خواهند شد."

به نظر می‌رسد که به دست آوردن استانداردهای غیرسلولی نظیر LoRa در مورد NB-IoT و LTE-M نیاز به تلاش‌های بیشتری دارد و به طور قابل‌توجهی در حال تغییر است.