مدیریت هوشمند خطوط ریلی چیست

مدیریت هوشمند خطوط ریلی چیست

سیستم هوشمند مدیریت خطوط ریلی از سنسورهای مجهز به اینترنت اشیا (IoT) برای نظارت بر عملکرد قطارها، بهبود فرایندهای نگهداری - تعمیرات و حداقل کردن تأخیرها و خرابی‌ها، استفاده می‌کند.

سیستم هوشمند مدیریت خطوط ریلی از سنسورهای مجهز به اینترنت اشیا (IoT) برای نظارت بر عملکرد قطارها، بهبود فرایندهای نگهداری - تعمیرات و حداقل کردن تأخیرها و خرابی‌ها، استفاده می‌کند.

اگرچه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین، بیشتر در سایر روش‌های حمل و نقل دیده می‌شود اما بخش عمده‌ای از نظام تجارت و بازرگانی کشورهایی بزرگ همچون ایالات متحده آمریکا وابسته به خطوط ریلی حمل بار می‌باشد و این صنعت میلیارد دلاری کاملاً آماده بکارگیری خلاقیت و نوآوری‌های جدید در این زمینه می‌باشد.

سیستم هوشمند مدیریت خطور ریلی چیست؟

این تکنولوژی با استفاده از شبکه‌ای از دستگاه‌ها و حسگرهای IoT امکان ردیابی و نظارت بر عملکرد تجهیزات و شرایط محیطی در قطارها ، ریل‌ها و تجهیزات متصل را برای بهبود کارایی عملکرد ، کاهش تأخیرها و اطمینان از ایمنی قطارها و بارها فراهم می‌کند.

چرا این سیستم ارزشمند است؟

تأخیر در سیستم ریلی مسافری یا حمل بار علی‌رغم هزینه هنگفتی که به شرکت‌های ریلی تحمیل می‌کند - به عنوان مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌گردد. در سال 2018 مشخص شد یک‌سوم قطارهای شرکت "آمتارک" دچار تأخیرهایی با هزینه سالانه 41.9 میلیارد دلار هستند. تنها با 5 درصد کاهش تأخیرها، می‌توان شاهد کاهش هزینه‌ها به میزان 8.2 میلیارد دلار و افزایش درآمد به میزان 3.9 میلیارد دلار بود. اینجاست که اینترنت اشیا (IoT)وارد صحنه می‌شود.

با بکارگیری این سیستم ، شرکت‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند نظارت بهتری روی عملکرد و موقعیت مکانی واگن‌ها در طول مسیرها داشته باشند، همچنین قادر خواهند بود خرابی‌های خطوط ریلی و تجهیزات جانبی این خطوط را که نیاز به تعمیرات دارند، شناسایی کرده و مسیرها را از نظر بروز شرایط خطرناکی همچون ریزش کوه یا انسداد خطوط نظارت کنند.با پیش‌بینی نیازهای تعمیر - نگهداری ، شرکت‌ها می‌توانند با بهینه‌سازی برنامه‌های زمانبندی خود، مدت زمان توقف تجهیزات را کاهش داده و از خرابی‌های غیرمنتظره نیز جلوگیری کنند. همچنین این سازمان‌ها قادر به ارسال و دریافت پیام به رانندگان قطارها خواهند بود و می‌توانند آنها را از خطرات و ملاحظات احتمالی آگاه کنند.

این سیستم چگونه کار می‌کند؟

این سیستم از طریق اتصال شبکه‌ای از سنسورها - که زمان، لرزش و جریان الکتریکی را در تجهیزاتی که در طول خطوط و روی واگن‌ها تعبیه شده‌اند ردیابی و اندازه‌گیری می‌کنند- عمل می‌کند و بنابراین امکان نظارت سطح بالاتری را به مدیران خواهد داد. با استفاده از این راهکارها، مدیران می‌توانند با در دست داشتن سابقه عملکرد تک‌تک قطعات سیستم، نیازهای نگهداری - تعمیرات آنها را شناسایی کرده و از مشکلاتی که در درازمدت ممکن است پیش بیاید نیز مطلع شوند. همچنین امکان ردیابی قطارها و مشاهده زمان ورود و خروج آنها برای کلیه ذینفعان ممکن خواهد شد. 

با نظارت لحظه‌ای بر عملکرد قطارها و خطوط ریلی، این سیستم می‌تواند به اپراتور و مدیران هرگونه مشکلی را بدون دخالت انسان پیام رسانی کرده و با از بین بردن امکان بروز خطای انسانی، از اشراف کامل رانندگان قطارها روی همه چیز در طول مسیر، اطمینان حاصل کند. 

مزایای کلیدی

  • امکان ردیابی لحظه‌ای قطارها
  • دریافت پیام‌های هشدار مربوط به خرابی تجهیزات
  • مشخص کردن دقیق مکان بروز خرابی (چرخها و ریلها)
  • کنترل تجهیزات جانبی ریل‌ها و بهینه‌سازی خدمات نگهداری و تعمیرات
  • شناسایی و دریافت هشدار بروز انسداد روی ریل

مطالب مرتبط

برنامه‌ریزی ژاپن برای تحقق حمل‌ونقل هوایی شهری

خطوط هوایی ژاپن و ولوکوپتر توافق‌نامه همکاری برای توسعه نسل بعدی صنعت حمل‌ونقل هوایی مسافر و کالا را امضا کرده‌اند.

تاکسی‌های خودران در آستانه ورود به خیابان‌های پکن

آپولو گو سرویس روبوتاکسی (robotaxi) محصولی از غول فناوری چینی بایدو به دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در شهرهای دیگر در پکن راه‌اندازی شده است.

روند رو به رشد بازار جهانی اینترنت اشیا و ظهور فناوری‌های جدید

صنعت الکترونیک در این ایام دشوار به نوآوری خود ادامه می دهد. طی ماه گذشته ما گزارش مثبتی را در ارتباط بازار جهانی اینترنت اشیا و همچنین فناوری‌های جدید معرفی شده از سوی شرکت‎‌های مایکروسافت و انویدیا دریافته‌ایم که به طور مختصر در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

دیجیتالی شدن فرایندها و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها

اتوماسیون و دیجیتالی شدن از موضوعات مهمی در شرکت‌های فناوری هستند. در همین راستا شرکت maxon در فروشگاه آنلاین خود یک امکان شخصی‌سازی محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می توانند یک درایو با ویژگی‌های خاص خود را برای رایانه سفارش دهند. هنگامی که شخصی یک درایو را بصورت آنلاین که متشکل از موتور، دنده دستی و رمزگذار پیکربندی می‌کند، قیمت آن را در زمان واقعی می‌بیند و به محض تکمیل پیکربندی، مشتری به داده‌های ساخت دوبعدی و سه‌بعدی دسترسی پیدا می‌کند.