نگاهی به روند بازار سنسورهای پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا

نگاهی به روند بازار سنسورهای پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا

تعداد پارکینگ‌های مجهز به سنسورهای هوشمند (نصب شده کف زمین یا روی سطوح) در سال 2019 به 1.3 میلیون واحد رسیده است و پیش‌بینی می‌گردد با نرخ رشد مرکب سالانه 19.9 درصد ، این تعداد تا سال 2023 بیش از دو برابر خواهد شد.

مؤسسه Berg Insight یافته‌های جدیدی در مورد بازار پارکینگ هوشمند منتشر کرده است. تعداد پارکینگ‌های مجهز به سنسورهای هوشمند (نصب شده کف زمین یا روی سطوح) در سال 2019 به 1.3 میلیون واحد رسیده است و پیش‌بینی می‌گردد با نرخ رشد مرکب سالانه 19.9 درصد، این تعداد تا سال 2023 بیش از دو برابر خواهد شد. 

اروپا و آمریکای شمالی با هم، حدود نیمی از تجهیزات نصب شده را در بر میگیرند ، و پس از آن بازار چین قرار دارد. دیگر بازارهای مطرح در صنعت پارکینگ هوشمند شامل استرالیا و نیوزیلند و همچنین خاورمیانه میباشد. به طور کلی ، پارکینگ‌های خصوصی نسبت به اماکن شهری و شهرداری‌ها سریعتر از فناوری پارکینگ هوشمند استفاده کرده‌اند و امروزه اکثر دستگاه‌های نصب شده را تشکیل می‌دهند.

پیشروترین ارائه دهنده حسگرهای پارکینگ هوشمند در جهان ، شرکت Nedap مستقر در هلند است که در سه ماهه سوم سال 2019، 16.3% از سهم بازار جهانی را در اختیار داشت. شرکتهای Fangle Technology از چین و SmartGrains از فرانسه عمدتا با بیشترین تجهیزات نصب شده در بازار داخلی خود به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. سایر تأمین‌کنندگان مهم شامل شرکت‌های استرالیایی Smart Parking و Frogparking ، شرکت‌های اروپایی Onesitu ، Urbiotica ، Worldsensing ، CommuniThings و Intercomp و همچنین شرکتهایی از آمریکای شمالی همچون CivicSmart ، PNI ، Fybr ، Nwave Technologies و Streetline هستند. 10 تأمین‌کننده برتر حدود 50 درصد از تجهیزات نصب شده جهانی سنسورهای پارکینگ هوشمند را در سه ماهه سوم سال 2019، تشکیل داده‌اند. ضمناً فقط تعداد معدودی از این شرکت‌ها موفق به ایجاد بازار بین‌المللی در دو یا چند منطقه از جهان شده‌اند.

لوی اوستلینگ ، تحلیلگر اینترنت اشیا، از Berg Insight ، بیان میکند: "بازار پارکینگ هوشمند هنوز در تلاش است تا بر بدبینی عمومی به این صنعت نوین که ناشی از شکست برخی از فناوری‌هایش در دوران شروع به کار این صنعت میباشد -به ویژه در آمریکای شمالی- غلبه کند." 

اگرچه اکنون مشکلات فنی این سرویسها رفع شده و امروزه بیشتر سنسورها عملکرد بالایی دارند ، اما بیشترین رشد این صنعت در درجه اول توسط بخش خصوصی صورت گرفته است. هر چه تعداد بیشتری از شهرها در مقیاس‌های بزرگتر از این سرویس استفاده کنند، سهم استقرار پارکینگ‌های هوشمند حاشیه‌ای  (on-street) نیز افزایش خواهد یافت چون شهرها مالک اصلی این پارکینگها محسوب میشوند.

در حالی که غالباً استفاده از شبکه‌های RF در استقرار پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای (off-street) ، که دارای تراکم زیاد فضای پارکینگ هستند، مطلوب میباشد، ولی برای راه‌اندازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای  (on-street) نیاز بیشتری به پوشش شبکه و قابلیت‌های ارتباطی دوربرد وجود دارد. 

آقای اوستلینگ ، ادامه میدهد: "اگرچه شبکه‌های RF همچنان شاهد رشد چشمگیر در بخش پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای (off-street) خواهند بود اما انتظار می‌رود استفاده از فناوری‌های LPWAN  (شبکه‌‌های دوربرد توان پایین) در راه‌اندازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای (on-street) کاربرد بسیار گسترده‌تری داشته باشند."