وای‌فای رایگان برای شهروندان تهران

وای‌فای رایگان برای شهروندان تهران

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از آغاز نصب کیوسک‌های هوشمند در پایتخت به عنوان یکی از پروژه‌های برنامه «تهران هوشمند» خبر داد.

کیوسک‌های هوشمند که در معابر شهری نصب می‌شوند، انواع خدمات دیجیتال شهری از جمله اینترنت وای‌فای رایگان و تراکنش‌های مالی شهری را به شهروندان ارائه می‌دهند.

دکتر محمد فرجود گفت: "کیوسک‌های هوشمند شهری از جنس مبلمان شهری بوده و همانند دستگاه‌های ATM بانکی قابلیت نصب در معابر عمومی را برای ارائه خدمات شهری و ارتباطی دارند که فاز پایلوت آن با همکاری منطقه دو شهرداری تهران راه‌اندازی شد."

او همچنین افزود: این کیوسک‌ها قابلیت ارائه خدمات ارتباطی از جمله وای‌فای رایگان، امکان جستجوی اماکن ورزشی، فروشگاه‌ها، مساجد، رستوران‌ها، قابلیت استفاده از نقشه دیجیتال شهر تهران جهت مسیریابی، مشاهده موجودی کارت بلیت الکترونیک و قابلیت شارژ این کارت‌ها، ، اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آب و هوا، مناسبت‌ها و ... از دیگر خدمات ارائه شده در این کیوسک‌هاست.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، نصب کیوسک‌های هوشمند شهری را یکی از زیرپروژه‌های برنامه تهران هوشمند و گامی رو به جلو در حوزه رسیدن به شهر هوشمند توصیف کرد. و گفت: "در واقع باید گفت در مسیر حرکت به سمت «تهران هوشمند» پروژه‌های متعددی تعریف شده است که مانند این پروژه به ترتیب، عملیاتی خواهند شد و محدود به یک منطقه خاص از تهران هم نمی‌شود و در مناطق مختلف شاهد طرح‌های پایلوت تهران هوشمند خواهیم بود."

فاز اول نصب کیوسک‌های هوشمند شهری در محدوده میدان صنعت و مجتمع‌های تجاری میلاد نور، لیدوما و پلاتین بوده است و در آینده‌ای نزدیک تعداد بیشتری از این کیوسک‌ها در اماکن پر رفت و آمد مانند اماکن تجاری و گذرگاه‌های شلوغ شهر نصب می‌شوند.

او در پایان تأکید کرد: در آینده علاوه بر کارکرد ارائه خدمات به شهروندان از این کیوسک‌ها برای جمع آوری داده‌های شهری همچون وضعیت ترافیکی و میزان آلودگی هوا نیز می‌توان استفاده کرد.

مطالب مرتبط

به گفته گارتنر، موفقیت شهرهای هوشمند در گروِ مشارکت شهروندان و گفتگوی بین دولت و شهروندان برای اطمینان از در نظر گرفتن مسائل حقوقی است.

اولین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، رویدادی که در راستای هوشمندسازی شهرها به ویژه پایتخت برگزار شد و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و محمدعلی نجفی شهردار تهران و دراین مراسم به سخنرانی پرداختند.

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در سخنرانی اخیر خود با تاکید بر این که بی توجهی به هوشمندسازی شهرها آینده زندگی شهرنشینی را به مخاطره می اندازد، گفت: امروز بازیگران اصلی این حوزه باید تلاش خود را مضاعف کنند تا بتوانند تصمیم گیران و سیاست گذاران را بیش از پیش با خود همراه کنند.