GettyImages-1231337194.jpg

پرداخت حقوق کارکنان با پول دیجیتال در چین

چین برای معرفی واحد پول دیجیتال خودحمایت زیادی از شرکت‌های فناوری خود دریافت می‌کند. JD.com ، یک فروشگاه بزرگ آنلاین چینی که با علی بابا رقابت می کند، روز دوشنبه اعلام کرد که دستمزد برخی از کارکنان خود را با یوان دیجیتال (نسخه مجازی ارز فیزیکی کشور) آغاز کرده است.

چین برای معرفی واحد پول دیجیتال خودحمایت زیادی از شرکت‌های فناوری خود دریافت می‌کند. JD.com ، یک فروشگاه بزرگ آنلاین چینی که با علی بابا رقابت می کند، روز دوشنبه اعلام کرد که دستمزد برخی از کارکنان خود را با یوان دیجیتال (نسخه مجازی ارز فیزیکی کشور) آغاز کرده است.

طی چند ماه گذشته چین به شدت مشغول آزمایش ارز دیجیتال بوده است. در ماه اکتبر، شنژن (یکی از شهرهای جنوبی که به سیاست‌های اقتصادی مترقی خود مشهور است) مبلغ 10 میلیون یوان ارز دیجیتال به 500.000 نفر از ساکنان خود هدیه کرد، که آنها می‌توانند از این پول برای خرید در خرده فروشی های آنلاین و آفلاین استفاده کنند. چندین شهر بزرگ دیگر چین نیز از شنژن پیروی کرده‌اند. ساکنان این مناطق برای استفاده از سرویس‌های دریافت و پرداخت با یوان دیجیتال، باید ابتدا از طریق بانک‌های منتخب اقدام کنند. این ابتکار الکترونیکی یا همان یوان دیجیتال، یک تلاش جمعی با مشارکت تنظیم کنندگان قوانین در چین، بانک‌های تجاری و ارائه‌دهندگان شرکت‌های فناوری است. در نگاه اول، این طرح هنوز از همان روش‌های گردش پول فیزیکی در کشور تبعیت می‌کند. تحت نظارت و اجرا از سوی بانک مرکزی، شش بانک تجاری بزرگ در چین (از جمله ICBC) یوان دیجیتال را در بانک‌های کوچکتر و شبکه‌ای از ارائه دهندگان راهکارهای فناوری توزیع می‌کنند. این امر باعث شد موج بزرگی برای استخدام تعداد زیادی نیرو در موقعیت‌های فنی مانند سازندگان برنامه تلفن همراه و توسعه‌دهندگان اندروید آغاز گردد. JD.com به عنوان اولین فروشگاه آنلاین در چین، برای واریز دستمزد کارکنان خود با همکاری بانک صنعتی و بازرگانی چین ICBC ، از یوان الکترونیکی استفاده می‌کند. در ماه آگوست، برخی از کارکنان دولت در بخش شرقی شهر سوژو نیز شروع به دریافت حقوق خود از طریق پول دیجیتال کردند. شرکت های بزرگ فناوری چین به طور فعال در ساخت اکوسیستم دیجیتال یوان مشارکت داشته‌اند که به دولت مرکزی کمک می‌کند جریان پول را بهتر پیگیری کند. علاوه بر JD.com ، پلت فرم پخش ویدئو Bilibili ، ارائه دهنده خدمات درخواستی Meituan و برنامه Didi نیز پذیرش یوان دیجیتال را برای خریدهای کاربر آغاز کرده‌اند. غول بازی و شبکه های اجتماعی Tencent به یکی از "اپراتورهای دیجیتال یوان" تبدیل شده و در طراحی، تحقیق و توسعه و کار عملی پول الکترونیکی شرکت خواهد کرد. هولدینگ Ant Group که به Jack Ma تعلق دارد، با بانک مرکزی نیز همکاری کرده و در زمینه ایجاد زیرساخت برای جابجایی دیجیتالی پول فعالیت می‌کند. هوآوی، غول تجهیزات مخابراتی، در یکی از مدل‌های گوشی هوشمند خود کیف پول خود را معرفی کرد که به کاربران امکان می‌دهد یوان دیجیتال را به صورت فوری و حتی در صورت آفلاین بودن دستگاه خرج کنند.

**یوان دیجیتال نباید با ارزهای دیجیتال یا همان cryptocurrency اشتباه گرفته شود. این پول توسط بانک مرکزی صادر و مدیریت می‌شود و به عنوان نسخه قانونی و دیجیتالی ارز فیزیکی چین عمل می‌کند و درک بهتری از چگونگی گردش پول به دولتمردان چینی می‌دهد. این برنامه به عنوان مکمل و نه جایگزینِ برنامه‌های پرداخت پول مانند WeChat Pay و Alipay در کشوری است که استفاده از پول نقد در حال مرگ می‌باشد. به عنوان مثال، دولت مرکزی چین ممکن است در آینده بودجه دفاتر محلی را با ارسال یوان دیجیتال پرداخت کند که این امر می‌تواند به مقابله با مسائلی مانند فساد مالی کمک کند. 

مطالب مرتبط

تاکسی‌های خودران در آستانه ورود به خیابان‌های پکن

آپولو گو سرویس روبوتاکسی (robotaxi) محصولی از غول فناوری چینی بایدو به دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در شهرهای دیگر در پکن راه‌اندازی شده است.

دیجیتالی شدن فرایندها و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها

اتوماسیون و دیجیتالی شدن از موضوعات مهمی در شرکت‌های فناوری هستند. در همین راستا شرکت maxon در فروشگاه آنلاین خود یک امکان شخصی‌سازی محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می توانند یک درایو با ویژگی‌های خاص خود را برای رایانه سفارش دهند. هنگامی که شخصی یک درایو را بصورت آنلاین که متشکل از موتور، دنده دستی و رمزگذار پیکربندی می‌کند، قیمت آن را در زمان واقعی می‌بیند و به محض تکمیل پیکربندی، مشتری به داده‌های ساخت دوبعدی و سه‌بعدی دسترسی پیدا می‌کند.

نقش داده در استراتژی کسب و کار

زیرساخت اصلی کلیه محصولات و خدمات و تعامل با مشتریان، داده‌ها هستند. درست همانطور که آب برای زندگی روی کره زمین بسیار حیاتی است و به اکوسیستم‌های موجود در کره زمین کمک می‌کند، داده‌ها نیز جزء اصلی است که در زیربنای هر استراتژی تجاری به شمار می‌روند.

تکنولوژی‌های تعیین کننده سال آینده میلادی به روایت IEEE

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال 2021 بررسی کردند.