کاربردهای هوش مصنوعی در کاوش فضا

کاربردهای هوش مصنوعی در کاوش فضا

هوش مصنوعی (AI) فناوری جدیدی است که کاربردهای گسترده‌ای در تمامی صنایع دارد؛ علم نجوم و کاوش فضا نیز از این قاعده مستنثنی نیست.

هوش مصنوعی (AI) فناوری جدیدی است که کاربردهای گسترده‌ای در تمامی صنایع دارد؛ علم نجوم و کاوش فضا نیز از این قاعده مستنثنی نیست. در حال حاضر به لطف هوش مصنوعی (AI)، چشم‌انداز واضحتری از جهان به وجود آمده است. یک گروه تحقیقاتی از ستاره شناسان رصدخانه نجوم ملی ژاپن (NAOJ)  با بهره‌گیری از تکنیک‌های یادگیری عمیق در هوش مصنوعی به روشی با دقت بسیار بالا برای یافتن و طبقه‌بندی کهکشانهای مارپیچی دست یافته‌اند. این گروه از هوش مصنوعی برای پردازش تصاویری بسیار وسیع از دورترین نقاط کهکشان که توسط تلسکوپ سوبارو مشاهده شده استفاده کردند و بر اساس گفته NAOJ توانستند 560.000 کهکشان را با استفاده از آن تصاویر طبقه‌بندی کنند. پیش از این امکان طبقه‌بندی این حجم از کهکشانها با استفاده از چشم انسان غیر ممکن بود و این روش امکان شمارش حجم عظیمی از داده‌ها را بدون دخالت انسان مقدور کرده است.


رصدخانه نجوم ملی ژاپن اظهار داشت: "تکنیک‌های پردازش خودکار برای استخراج و تحلیل داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق از سال 2012 تا کنون با سرعت زیادی توسعه یافته است. اکنون این تکنیکها از نظر دقت گوی سبقت را از انسان ربوده‌اند و در فناوری‌هایی همچون وسایل نقلیه خودران، دوربین‌های امنیتی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شوند". دکتر کن ایچی تاداکی استادیار پروژه در NAOJ، این ایده را داشت که اگر هوش مصنوعی بتواند تصاویر گربه‌ها و سگها را طبقه‌بندی کند، باید بتواند کهکشانهای دارای الگوهای مارپیچی را از کهکشانهای بدون الگوهای مارپیچی نیز تشخیص دهد."


در ادامه بیانیه NAOJ آمده است که هوش مصنوعی داده‌های کهکشانی رو با دقت 97.5 درصد بیشتر، نسبت به انسان طبقه‌بندی می‌کند و به عنوان مثال وقتی که از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق روی یک مجموعه داده کامل استفاده شد، تعداد 80.000 کهکشان مارپییچی شناسایی شد، این میتواند تنها آغاز راه باشد. رصدخانه نجوم ملی ژاپن اعلام کرده است که این روش هم اکنون می‌تواند برای طبقه‌بندی کهکشانها با جزئیات بسیار دقیق‌تر نیز توسعه یابد.


رصدخانه نجوم ملی ژاپن هم اکنون در حال اجرای یک پروژه اشتراکی علمی با شهروندان به نام گشت‌وگذار در کهکشان می‌باشد. این پروژه از داده‌های برآوردی در مقیاسی بسیار بزرگ، دریافتی از یک دوربین Hyper Suprime-Cam (HSC) -که با 870 میلیون پیکسل قدرتمندترین دوربین تصویربرداری در سطح جهان است، استفاده می‌کند و می‌تواند با هر بار تصویربرداری 9 برابر مساحت ماه را پوشش دهد. این دوربین بر روی تلسکوپ سوبارو نصب شده است. 

مطالب مرتبط

کاربرد استفاده از تکنیک یادگیری مشارکتی مبتنی بر هوش مصنوعی در پزشکی

محققان دانشگاه Penn Medicine در حال مطالعه مدلهای جدید هوش مصنوعی (AI) با استفاده از یادگیری مشارکتی برای بهبود در نحوه تشخیص و درمان تومورهای مغزی هستند.

هوش مصنوعی از راه دور به کاربران در غلبه بر مشکلات فنی کمک می‌کند

ویروس کرونا در سراسر جهان تمامی مشاغل را درگیر خود کرده است. بسیاری از افراد بی‌کار شده‌اند و برخی در محیط منزل دورکاری می‌کنند. تجهیزات در دسترس کارمندان وجود ندارد و همین مسئله موانع بسیاری را به وجود آورده است که شرکتها مجبور هستند بر آن غلبه کنند.

محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی به پیشرفت اینترنت اشیا کمک می‌کنند

در حالی محاسبات کوانتومی که هنوز در مرحله توسعه قرار دارد با این حال برای سرعت بخشیدن به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به میدان آمده است.

الگوریتم هوش مصنوعی تطبیق رفتار انسان با شغل وی

شرکت استارتاپی SCIKEY که در زمینه منابع انسانی (HR) فعالیت می‌کند با ابداع الگوریتم انعطاف‌پذیر MindMatch و استفاده از هوش مصنوعی (AI) الگوهای رفتاری کارمندان را درک می‌کند و رفتار آنها را در مواجهه با شغل هر فرد پیش‌بینی می‌کند.