NOBKA_IOT_Security_data.jpg

کمبود اطلاعات متولیان IOT در خصوص امنیت آن

امنیت یکی از چالش‌های مهم در فناوری‌های نوین نظیر اینترنت اشیا است. بسیاری از کاربران سیستم‌های IoT نگران امنیت داده‌ها و حفاظت از آن جهت جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی هستند. چالشی که راهبران این صنعت باید به آن حساس بوده و راهکارهای جامعی برای این چالش ارائه دهند.

بر اساس آخرین نظرسنجی که توسط Trend Micro انجام شده است، 86 درصد از متولیان حوزه ی فناوری اطلاعات و امنیت در سراسر جهان معتقدند سازمان هایشان نیاز به افزایش آگاهی نسبت به تهدیدات IoT دارند. خطراتی که اینترنت اشیا را تهدید می‌کند به دلیل کمبود قابل توجهی از دانش و اطلاعات در این زمینه است که همراه با افزایش سطح تهدیدات و چالش‌های امنیتی مربوط به دستگاه‌های هوشمند، افزایش می‌یابد.

تحقیقات Trend Micro نشان می‌دهد، 1150 نفر از متولیان IT و امنیت، در سازمان‌های مختلف در سراسر جهان به نقص امنیتی همزمان با گسترش پروژه‌های IoT و تحولات دیجیتال دست پیدا کرده‌اند. در این راستا بیش از 50 درصد از مدیران IT و امنیتی جهت ارائه ی راهکارهای امنیتی مورد بررسی قرار گرفتند .

مدیریت نفوذ ناپذیر و نظارت بر رفتار‌های غیرمستقیم، ضروری‌ترین اقدامات جهت جلوگیری دستگاه‌های IoT از قرار گرفتن در معرض نفوذ امنیتی است. شرکت‌های امنیتی فناوری اطلاعات راهکارهای مناسبی برای محافظت از شبکه در چنین سازمان‌هایی پیشنهاد می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه‌های IoT در هیچ یک از بخش‌های شبکه یک شرکت امنیتی را تهدید نمی‌کنند.

مطالعه دیگری که توسط Dynatrace در ماه اوت انجام شد، نشان داد که اگر چه مصرف کنندگان با دستگاه‌های IoT سرگرم می‌شوند، اما دو سوم از آنها اعتراف می‌کنند که در حال حاضر با مشکلات جدی یا خطرات بالقوه‌ی عدم امنیت مواجه شده‌اند. واضح‌ترین مثال این نگرانی، ماشین‌های خودران است که 85 درصد افراد نگران عملکرد این وسایل نقلیه می باشند و 72 درصد دیگر معتقدند که نرم افزارهایی که در خودروهای خودران استفاده می‌شوند منجر به آسیب‌های جدی و مرگ و میر می‌شوند و 84 درصد آنها اعلام کردند که به خاطر ترس از سوء استفاده امنیتی از این وسایل استفاده نمی‌کنند.

مطالب مرتبط

دستگاه‌های اینترنت اشیا به سوپر کامپيوتر تبدیل می‌شوند

شرکت نرم‌افزاری Sisense، اخیراً موتور شناسایی داده‌ها با نام "Sisense Hunch" که هدف آن تبدیل سنسورها، تلفن‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی به سوپر کامپیوتر است را راه‌اندازی کرده است.

تولید تراشه امنیتی مبتنی بر کوانتوم برای دستگاه‌های اینترنت اشیا

شرکت بریتانیایی Crypto Quantique اولین تراشه امنیتی مبتنی بر کوانتوم را برای استفاده در دستگاه‌های IoT معرفی کرد.

چالش‌های پیش روی شرکت‌ها برای اجرای اینترنت اشیا

استقرار IoT به عنوان یکی از مهمترین اقدامات شرکت جهانی Fortune 2000 محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، در 90 درصد موارد، این شرکت در مواجهه با اجرا و گسترش اینترنت اشیا در سازمان‌هایش به علت کمبود مهارت نیروی متخصص در این زمینه با مشکل مواجه می‌شود.

سرمایه‌گذاری 12 میلیون دلاری در زمینه امنیت اینترنت اشیا صنعتی (IIoT)

Xage Security ارائه‌دهنده پلتفرم امنیتی blockchain برای اینترنت اشیا صنعتی (IIoT)، مبلغ 12میلیون دلار برای توسعه بیشتر خدمات امنیتی خود برای شبکه‌های لبه (edge) ،اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) و زیرساخت‌های ضروری ملی سرمایه‌گذاری کرده است.