Nobka_google_assistant.jpg

Google Assistant و پشتیبانی از دستگاه‌های هوشمند خانگی

اخیرا کمپانی گوگل تعداد دستگاه هایی که توسط Google Assistant پشتیبانی می شوند برای به کارگیری در خانه های هوشمند افزایش داده است. به نظر می رسد با کم رنگ شدن فعالیت های گوگل در تعاملات گوشی های هوشمند، رقابت برای خانه های هوشمند به وضوح در الویت های اول شرکت گوگل است.

اخیرا کمپانی گوگل تعداد دستگاه هایی که توسط Google Assistant پشتیبانی می شوند برای به کارگیری در خانه های هوشمند افزایش داده است. به نظر می رسد با کم رنگ شدن فعالیت های گوگل در تعاملات گوشی های هوشمند، رقابت برای خانه های هوشمند به وضوح در الویت های اول شرکت گوگل است. طبیعیست که این کمپانی برای از دست ندادن مشتریان خود تمام تلاشش را به کار گرفته است. 

رقیب اصلی گوگل در این زمینه، شرکت آمازون با اکوسیستم Alexa است. بر اساس گزارشات، آمازون به دلیل حضور در خرده فروشی ها، بیشتر خط فروش Echo خود را به مشتریان فروخته و بنابراین نسبت به گوگل فروش بیشتری داشته است.

از طرفی Alexa نسبت به Google Assistant از دستگاه های هوشمند خانگی پشتیبانی بیشتری نشان می دهد. با این حال، به نظر می رسد برای اولین بار گوگل تعدادی از دستگاه های هوشمند خانگی را کنترل و پشتیبانی کرده است.

در ژانویه، Google Assistant از 1500 دستگاه هوشمند خانگی پشتیبانی کرد که بر اساس آخرین گزارشات این تعداد به بیش از 5000 دستگاه افزایش یافته است. این در حالیست که Alexa قادر به پشتیبانی از 4000 دستگاه است.

از دیگر رقبای گوگل در این زمینه کمپانی اپل است. اگرچه HomeKit تنها 195 محصول برای پشتیبانی ارائه داده است ، اما این مقدار در آینده مطمئنا رشد خواهد کرد و Speaker HomePod به مقدار بیشتری در دسترس خواهد بود با این حال ، در هر دو محصول فرایندهای زیادی برای تکامل پشتیبانی از دستگاه های موجود باید انجام پذیرد. بدین ترتیب به نظر می رسد در حال حاضر رقابت اصلی در پشتیبانی تجهیزات هوشمند خانگی بین گوگل و آمازون است.

براساس نظرسنجی PricewaterhouseCoopers ، حدود 9 نفر از 10 نفر از خریداران دستگاه هوشمند خانگی اعلام کرده اند که تحت تاثیر سازگاری دستگاه با اسپیکر هوشمند خود قرار گرفته اند. از طرف دیگر، 85 درصد اظهار داشتند که دستیار AI دستگاه هوشمندشان آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

رقابت بین گوگل و آمازون در این زمینه بسیار جدیست و گوگل برای حذف رقیب تجاری خود اقداماتی را انجام داده است، به عنوان مثال در ماه دسامبر، گوگل محصولات آمازون از جمله Echo Show و Fire TV را از یوتیوب حذف کرد. این شرکت می گوید این حرکت ناشی از عدم خرید محصولات گوگل توسط آمازون است.

ولی از طرف دیگر، زنگ درب هوشمند شرکت آمازون به اسم Ring توسط Google Assistant پشتیبانی می شود و تاکنون یک میلیارد دلار فروش داشته است و مشخصا محبوبیت آن به نفع آمازون خواهد بود.