رشد بی‌سابقه استخدام در فروشگاه‌های آنلاین در سال 2020؛ مطالعه موردی آمازون

رشد بی‌سابقه استخدام در فروشگاه‌های آنلاین در سال 2020؛ مطالعه موردی آمازون

سال 2020 رو به پایان است اما موج عظیم استخدامی آمازون ظاهراً هنوز تمام نشده است. در حال حاضر ، این غول آنلاین بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در سراسر جهان نیروی کار دارد که 50 درصد رشد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. (پس از اضافه شدن 427،300 کارمند در 10 ماه اول سال 2020)

سال 2020 رو به پایان است اما موج عظیم استخدامی آمازون ظاهراً هنوز تمام نشده است. در حال حاضر ، این غول آنلاین بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در سراسر جهان نیروی کار دارد که 50 درصد رشد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. (پس از اضافه شدن 427،300 کارمند در 10 ماه اول سال 2020)

تعداد نیروی کار شرکت آمازون، تقریباً معادل کل جمعیت شهر دالاس می‌باشد. تاکنون هیچ شرکت آمریکایی در چنین زمان کوتاهی اینقدر کارمند استخدام نکرده است. رشد سریع تعداد نیروهای آمازون خیلی بیشتر از 230.000 نفری است که شرکت والمارت توانسته بود دو دهه قبل در یکسال داشته باشد. (والمارت بزرگترین کارفرمای خصوصی با بیش از 2.2 میلیون کارمند می‌باشد.)

این یعنی جذب میانگین 2800 نیروی کار در روز از ماه جولای. با این سرعت ، این شرکت پیشرو در صنعت تجارت الکترونیک در تلاش است تا ظرف دو سال از والمارت پیشی بگیرد و به بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان تبدیل شود.

به بیان بهتر، رشد سریع تعداد نیروهای آمازون خیلی بیشتر از 230.000 نفری است که شرکت والمارت توانسته بود دو دهه قبل آنهم تنها در یکسال داشته باشد. (والمارت در حال حاضر بیش از 2.2 میلیون نیروی کار دارد). در واقع نزدیک‌ترین آمار به این اعداد شگفت‌انگیز، آمار استخدامی کل صنایعی می‌باشد که در زمان جنگ‌های جهانی مثل صنایع کشتی‌سازی در سالهای اولیه جنگ جهانی دوم انجام شده است.

سال 2020، سال اوج گرفتن استخدام نیروی کار

تنها دو سال پیش، تعداد نیروی کار شرکت آمازون کمتر از 650.000 نفر بود چون این شرکت برای بالا بردن سود خود جذب نیرو را متوقف کرده بود. البته نرخ استخدامی این شرکت پارسال و با معرفی سرویس ارسال یک روزه کالا در آمریکا مجدد سرعت گرفت که این مهم به نوبه خود به انبارها و کارمندان بیشتری برای چیدن ، بسته‌بندی و مرتب‌سازی بسته‌ها احتیاج داشت. 
در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا ، این شرکت 175.000 کارمند موقت استخدام کرد تا جایگزین کارکنانی شوند که در زمان شیوع کرونا از مزایای استفاده از سیاست‌های بیکاری و پرداخت بدون محدودیت استفاده کرده بودند. برای جذب کارکنان جدید ، آمازون به آنان ساعتی 2 دلار اضافی و حقوق اضافه‌کار بالاتر پیشنهاد کرد. آن زمان گفته می‌شد این حقوق اضافه به عنوان "سختی کار" نیست بلکه جنبه انگیزشی دارد.

در طول تابستان ، آمازون بیشتر این 175.000 کارمند موقت را به نیروی کار دائم تبدیل کرد و به پرداخت دستمزد اضافی به همه کارکنان پایان داد. از آن زمان موج جذب نیروی کار همچنان ادامه داشته است. این کار با تلاش حدود هزار نفر کارشناس فناوری که برای تیم‌های منابع انسانی آمازون نرم‌افزار و الگوریتم‌های خودکار جذب نیرو تهیه کرده‌اند محقق شده است. 
تا به امروز آمازون تقریباً در هر ایالت نیروی کار دارد و همچنین دارای انبارهایی در سراسر ایالات متحده است تا به مشتریان نزدیکتر باشد. جذب نیروی انسانی برای صدها انبار این شرکت در جوامع روستایی، حومه شهرها و همچنین کشورهایی مانند هند و ایتالیا، در مقر اصلی این شرکت در سیاتل انجام می‌شود. اغلب این استخدام‌ها مربوط به کارگران انبار می‌باشد و البته تعداد پیمانکارانی که به عنوان رانندگان تحویل کالا فعال هستند در این آمار بیان نشده است.

با این وجود ، آمازون همچنین مهندسین نرم‌افزار و متخصصان سخت‌افزار را برای تأمین امکانات جدیدی مانند رایانش ابری ، تولید محتواهای سرگرمی با امکان پخش اینترنتی(موزیک، فیلم و ...) که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا به شدت محبوب شده است، استخدام کرده است.

به زبان ساده ، تعداد کارکنان آمازون هم اکنون دارد به کل جمعیت شهر دالاس در ایالت تگزاس نزدیک می‌شود. این واقعیت از زمان شیوع بیماری همه‌گیر Covid-19 سرعت بیشتری نیز گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت پاندمی کرونا در سال 2020 منجر به راه اندازی فروشگاه آنلاین توسط تعداد زیادی از کسب و کارهایی شد که دچار محدودیت‌هایی برای حضور در فروشگاه خود بودند. چیزی که لازم است بیان شود این است که، تعداد نیروهای استخدامی آمازون در عمل حتی بیشتر از این آمار و ارقام می‌باشد ، زیرا این تعداد شامل 100.000 کارگر موقتی که برای فصل تعطیلات جذب شده‌اند نیز نمی‌باشد. روزنامه تایمز خاطرنشان می‌کند که بر اساس اسناد داخلی شرکت، تقریباً 500.000 راننده تحویل که پیمانکار هستند و به صورت مستقیم در استخدام آمازون نیستند در این آمار محاسبه نشده‌اند.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا (IoT) در سال 2021، فناوری تحت تأثیر پاندمی

روندهای اینترنت اشیاء در سال 2021 بر نیازهای اساسی مانند ایمنی و بهداشت و همچنین پایش تجهیزات متمرکز خواهد شد ، اما میزان کاربرد IoT در بهبود فرآیندهای تجربه مشتری نیز توسعه خواهد یافت.

تکنولوژی‌های تعیین کننده سال آینده میلادی به روایت IEEE

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال 2021 بررسی کردند.

فناوری 5G زیرساخت تحول در صنعت حمل و نقل

این روزها هیاهوی زیادی حول و حوش فناوری 5G وجود دارد ولی بیشتر این صحبتها پیرامون سرعت خیلی زیاد اینترنت برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز شده است. اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که طیف وسیعی از دستگاه‌ها و برنامه‌های مجهز به اینترنت می‌توانند از اتصال سریع 5G بهره‌مند شوند.

بر اساس پیش‌بینی مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC بازار جهانی گجت‌های پوشیدنی رشد دو رقمی خود در سال 2020 را حفظ و تا سال 2024 به این روند ادامه خواهد داد.