چشم‌انداز نسل چهارم صنایع (industry.4)؛ یک قرن پیشرفت در ۵ سال آینده

چشم‌انداز نسل چهارم صنایع (industry.4)؛ یک قرن پیشرفت در ۵ سال آینده

کارشناسان ارشد انجمن ITDM معتقد هستند اینترنت اشیاء صنعتی (Industry 4.0) طی پنج سال آینده معادل یک قرن پیشرفت بهمراه خواهد داشت.

کارشناسان ارشد انجمن ITDM معتقد هستند اینترنت اشیاء صنعتی (Industry 4.0) طی پنج سال آینده معادل یک قرن پیشرفت بهمراه خواهد داشت. طی پژوهشی که در زمینه اینترنت اشیاء صنعتی (Industry 4.0) توسط مؤسسه Quadrant Strategies انجام شده است، 82 درصد از تصمیم گیرندگان ارشد فناوری اطلاعات در سراسر جهان (انجمن ITDM) انتظار دارند که پیشرفتی یک صد ساله در فناوری‌های نوین تنها در پنج سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT or Industry 4.0)  مفهومی است که اشاره به ورود ما به دوران انقلاب چهارم صنعتی دارد. این انقلاب به لطف فناوری‌های نوینی همچون ارتباط ماشینی در مقیاس‌های بزرگ (Large-scale M2M)، اینترنت اشیاء IoT و هوش مصنوعی AI در حال وقوع می‌باشد. از طرفی دیگر  اکثر قریب به اتفاق این کارشناسان (87 درصد) توافق دارند که اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT or Industry 4.0) بیش از هر چیز دیگری در تاریخ جهان باعث ایجاد ارتباط متقابل بین مردم و مشاغل خواهد شد.

در حالیکه تعداد کمتری از این کارشناسان (55 درصد) معتقدند که اینترنت اشیاء صنعتی تأثیری قابل‌توجه روی کسب و کارها یا جامعه خواهد داشت. با در نظر گرفتن خوش‌بینی بالای این کارشناسان به این فناوری، تعجب‌آور است که می‌بینیم درصد نسبتاً کمی از آنان معتقدند که Industry 4.0 تأثیر قابل‌توجهی بر مشاغل و یا جامعه خواهد داشت. این شاید بخاطر تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون این فناوری وجود دارد باشد که منجر به انتظار بسیار بالای مردم از این تکنولوژی نوین شده است.  

البته کلودیو اسکولا ، رئیس دپارتمان مدیریت محصولات شرکت لومن  در اروپا، خاورمیانه و آفریقا با این ایده مخالف است: 
"در حال حاضر نمونه‌هایی از فناوری‌های جدید مانند 5G و IoT وجود دارند که سر و صدای زیادی را هم ایجاد کرده‌اند ، اما من فکر نمی‌کنم پتانسیل کلی اینترنت اشیاء صنعتی بیش از حد مورد توجه قرار گرفته باشد.

اختلال‌های رخ داده در فناوری‌های دیجیتال که طی دهه گذشته مشاهده کرده‌ایم ثابت کرده است که پذیرش این فناوری جدید برای شرکت‌ها بسیار مهم است. سازمان‌ها نیاز دارند به طور مؤثر داده‌ها را جمع‌آوری، تحلیل و سریعاً بر اساس آنها اقدام کنند. هر کسب و کار مبتنی بر فناوری دیجیتال، برای باقی ماندن در بازار رقابتی امروز نیاز دارد که این سه گام  (جمع‌آوری، تحلیل و اقدام) را با خلاقیت حداکثری انجام دهد.

ما امروزه شاهد پیشرفت واقعی فناوری‌هایی هستیم که امکان استفاده از سیستم‌های خودران یا رباتیک مستقل ، رایانش ابری ، تجزیه و تحلیل داده‌ای ، چاپ سه‌بعدی و واقعیت افزوده را فراهم می‌کنند. در حال حاضر ، شرکت‌های پیشرو در زمینه  فناوری‌های نوین و ارائه دهندگان سیستم‌های ابری در مقیاس بزرگ، روی این تکنولوژی کار می‌کنند. اما مانند همه انقلاب‌های صنعتی ، استانداردسازی بسیار حیاتی می‌باشد. اولین انقلاب صنعتی در مورد استانداردسازی اوزان و ابعاد بود. اکنون ، در انقلاب چهارم صنعتی همه‌چیز در مورد استانداردسازی API ها ، پروتکل‌ها ، سیستم‌عامل‌ها و مدل‌های داده می‌باشد. "

شگفتی دیگر در نتایج این پژوهش میزان توافق حداکثری روی این جمله بود که " اینترنت اشیاء صنعتی اساسی‌ترین پیشرفت در ارتباط متقابل در تاریخ جهان خواهد بود" - به ویژه با در نظر گرفتن اینکه اغلب اینترنت به عنوان مهمترین پیشرفت در ارتباط متقابل شناخته می‌شود و حتی همین اینترنت است که Industry 4.0 را ممکن می‌سازد.

اسکولا اضافه می‌کند: " انقلاب چهارم صنعتی شامل تمام فناوری‌های موردنیاز برای دیجیتالی شدن یک سازمان می‌باشد و روش زندگی و کسب و کار ما را به کلی متحول خواهد کرد." 
91 درصد از کارشناسان انجمن IDTM بر این باور هستند که توانایی یک کسب و کار در جمع‌آوری ، تجزیه و تحلیل و اقدام بر اساس داده‌ها ، تعیین می‌کند که آیا تجارت آنها در آینده پیشرو خواهد بود یا خیر.

با این حال ، تقریباً یک نفر از هر چهار نفر (71 درصد) از این تصمیم گیرندگان در مورد اینکه آیا زیرساخت‌های فعلی توان پشتیبانی از افزایش تعداد کاربران ، حجم داده‌ها و الزامات عملکرد فرآیندها را خواهند داشت، تردید دارند.

 

مطالب مرتبط

فناوری 5G زیرساخت تحول در صنعت حمل و نقل

این روزها هیاهوی زیادی حول و حوش فناوری 5G وجود دارد ولی بیشتر این صحبتها پیرامون سرعت خیلی زیاد اینترنت برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز شده است. اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که طیف وسیعی از دستگاه‌ها و برنامه‌های مجهز به اینترنت می‌توانند از اتصال سریع 5G بهره‌مند شوند.

روند رو به رشد بازار جهانی اینترنت اشیا و ظهور فناوری‌های جدید

صنعت الکترونیک در این ایام دشوار به نوآوری خود ادامه می دهد. طی ماه گذشته ما گزارش مثبتی را در ارتباط بازار جهانی اینترنت اشیا و همچنین فناوری‌های جدید معرفی شده از سوی شرکت‎‌های مایکروسافت و انویدیا دریافته‌ایم که به طور مختصر در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

آموزش آنلاین کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی

شرکت آمفنول یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی، مجموعه‌ای از کلاس‌های 20 دقیقه‌ای آنلاین را ایجاد کرده است که راهکارهای موجود مرتبط به کاربرد اینترنت اشیا (IoT) در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را تشریح می‌کند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در تجهیزات اینترنت اشیا

یکی از بزرگترین موانع پیش روی اینترنت اشیا (IoT)، استقرار پایدار و قابلیت توسعه آن است. پیاده‌سازی قابلیت‌های چندگانه اینترنت اشیاء (IoT) نیز پر هزینه است. باتری‌های سنتی آشکارترین راهکار برای کاربرد در سیستم‌های کنترل از راه دور هستند اما اقتصادی نیستند.