راهکار ساختمان هوشمند

راهکار ساختمان هوشمند

اینترنت اشیا از بستر اینترنت به منظور هوشمندسازی و یکپارچه کردن بخش‌های مختلف یک ساختمان و با هدف کاهش مصرف انرژی، بهره برداری موثر از منابع، امنیت بالا و سبک زندگی راحت بهره می‌برد. راهکار ساختمان هوشمند نبکا از بخش‌های مختلفی از جمله پارکینگ هوشمند، روشنایی هوشمند، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، امنیت، مدیریت استخر خانگی و مدیریت هوشمند ضایعات است.

خانه هوشمند جایی است که از دستگاه‌های متصل به هم و اینترنت، برای کنترل از راه دور و مدیریت هوشمند لوازم و سیستم‌های فعال در خانه هم چون روشنایی، امنیت، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌کند. مهمترین شاخصه یک خانه هوشمند اتصال لوازم به هم و ارتباط بین آنها و امکان تعریف سناریوهای مورد نظر با استفاده از سنسورهای مختلف و البته یکپارچگی سیستم‌ها می‌باشد.

در عصر حاضر با پیدایش مفهموم خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند، تلاش عمده فعالان در زمینه هوشمندسازی ، به سمت تولید و توسعه محصولات، راهکارها، زیرساخت‌ها و به طور کلی ملزومات اساسی در این عرصه، تمرکز یافته است. در گذشته مکانیزه کردن فرایندهای منازل با استفاده از پروتکل های باسیم نظیر KNX انجام میگرفت که با وجود مزایایی که داشتند، بزرگترین عیب اینگونه سیستم‌ها نیاز به سیم کشی و تغییرات در سیستم برقی ساختمان و محدودیت‌های توسعه‌ای این سیستم‌ها بود که باعث تحمیل هزینه‌های بالا و پیچیدگی در اجرا میشد. اما در راهکارهای جدید هوشمندسازی و با پیشرفت تکنولوژی، امکان پیاده سازی سیستم‌های هوشمند به صورت بی‌سیم و امن وجود دارد و این امر باعث جلوگیری از تخریب و نیز منجر به کاهش هزینه‌های ساخت نیز خواهد شد. امروزه با استفاده از فناوری اینترنت اشیا IoT و قابلیت‌های آن، آسایش، راحتی، پاکیزگی، صرفه جویی، نظم و مدیریت هوشمند یک خانه را تجربه خواهید کرد.

برای دستیابی به یک ساختمان هوشمند باید زیرساخت‌هایی فراهم شود که کلیه لوازم و سیستم‌های یک خانه با هم گفتگو کنند که این به معنی رد و بدل کردن داده‌ها می باشد و از این داده‌ها برای مدیریت کارآمدتر منازل استفاده خواهد شد. با منسوخ شدن سیستم های قدیمی BMS؛ امروزه از پروتکل‌های بی سیم همچون Wi-Fi، LoRa، Z-Wave و ZigBee استفاده می‌شود که از به روزترین راهکارهای اتصال برای راه اندازی یک خانه هوشمند می‌باشند که در این بین پروتکل ارتباطی Wi-Fi معمولا مقرون به صرفه‌تر و فراگیر‌تر است.

هدف از تکنولوژی IoT و بهره‌برداری از اینترنت اشیا در ساختمان‌ها ، ایجاد وسایل هوشمند و یکپارچه با مصرف انرژی پایین، امنیت بالا و سبک زندگی راحت است. در نظر بگیرید که تمامی اشیا و وسایل مختلف خانه، همانند گوشی‌های هوشمند، به اینترنت متصل باشند؛ به این ترتیب امکان بسیار گسترده‌ای برای توسعه و هوشمندسازی این اشیا، همانند رایانه هایی برنامه پذیر، وجود خواهد داشت. یکی از دستاوردهای بلندمدت اینترنت اشیا، داده‌ها هستند. به کمک داده‌های جمع آوری شده و تحلیل آنها با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین، بسیاری از فرایندها می توانند به معنی واقعی کلمه هوشمند باشند. ما در نبکا به منظور دست‌یابی به این اهداف، سیستم‌های هوشمند روشنایی، تهویه ، مدیریت انرژی ، ایمنی و پارکینگ را در ساختمان‌ها و ادارات فراهم می‌کنیم.

ما با هوشمندسازی اجزای مختلف ساختمان و یکپارچه سازی این اجزا، ساختمان‌های هوشمند را با استفاده از قابلیت‌های کاربردی مورد پسند و خدمات مختلف، به محیطی پویا تبدیل می‌کنیم. هر سازه‌ای عملکرد خاص خود را دارد و اینترنت اشیا و محاسبات ابری ، ما را قادر به ارائه روش‌های جدید و ایجاد تغییر درتجربه ساخت ساختمان‌های هوشمند در سراسر جهان می‌کند.

  • روشنایی هوشمند با قابلیت توسعه و یکپارچگی با سنسورها و سرویس‌های مختلف و تضمین کاهش مصرف انرژی
  • پارکینگ هوشمند با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای اینترنت اشیا
  • امنیت هوشمند با بهره گیری از دوربین‌ها وسنسورهای امنیتی و یکپارچگی با سیستم‌های اعلام خطر و اطفا حریق
  • سنسورهای متصل شده و یکپارچه با سیستم های گرمایش و سرمایش، سیستسم‌های امنیت و روشنایی ساختمان
  • لوازم یکپارچه شامل درب‌ها و دستگیره‌های هوشمند، آیفون‌های هوشمند، پرده ، کلید و پریز هوشمند، آکواریوم، ابیاری و نگهداری گلدان‌ها و فضای سبز
  • اپلیکیشن و نرم افزار یکپارچه برای مدیریت و کنترل قسمت‌های مختلف ساختمان، با امکان تعریف سطوح دسترسی و تعریف سناریوهای مختلف

با تجهیز خانه یا سازمان خود به زیرساخت‌های اینترنت اشیا ، بستر لازم برای اتصال و یکپارچه سازی همه تجهیزات ساختمان را فراهم نموده‌اید و زمینه گفتگوی این لوازم را فراهم آورده‌اید. با این کار امکان توسعه آتی و تکمیل فرایند هوشمندسازی را در اختیار خواهید داشت و تمام لوازم خانگی هوشمند از جمله وسایل اشپزخانه، سیستم صوتی و تصویری و غیره، امکان اضافه شدن به این بستر و یکپارچگی با سایر قسمت های خانه را خواهند داشت.

ما در نبکا از تجربه و تخصص کافی برای پیاده سازی سناریوهای مختلف خانه و ساختمان هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، بر روی پروتکل‌های ارتباطی متنوع و منطبق با معماری استاندارد و علمی ساختمان‌ بر اساس نیازهای شما برخورداریم.

 


راهکارهای نبکا: